Mind Abduction - Comet

Mind Abduction - Comet

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Helaas komt het af en toe voor dat je als recensent een plaat toegestuurd krijgt waar je echt helemaal niets mee kan. ‘Comet’ van Mind Abduction is zo’n plaat. Al vanaf het eerste nummer vreesde ik het ergste, gezien er bijna twee minuten lang alleen maar herrie te horen is, Nee, ik bedoel niet muzikale herrie, ik bedoel letterlijk herrie, er is namelijk vogelgefluit (van een keyboard) te horen met allerlei bijkomende, opzwellende, geluiden. Goed, ik moet natuurlijk objectief blijven en het hele album luisteren voor ik mijn eindoordeel geef! Er is weinig over de Finnen te vinden, enkel dat ze, jawel, uit Finland komen. Ze hebben een website maar daar is weinig aan gedaan en bevat geen informatie, enkel een link naar Facebook, Myspace (bestaat dat nog?) en YouTube. Helaas zegt dat vaak meer dan ik zou willen toegeven. Ik wil dan ook wel even een oproep doen aan iedere muzikant die een album uitbrengt, of wilt uitbrengen, zorg gewoon dat je een werkende website hebt, of doe alles via Facebook. Met gratis tools zoals Wordpress of goedkope website bouwers als Squarespace is het allemaal niet zo moeilijk om een simpele doch effectieve website te maken.

Goed, laten we kijken naar de muziek. Het eerste échte liedje van het album, ‘Spring’, doet mij een beetje denken aan het oudere werk van Opeth, daarmee bedoel ik dat death metal wordt afgewisseld met symfonische momenten. Ook zanger Tuomas Pere, die ook gitaar speelt, grunt af en maar zingt voornamelijk clean, wat hij beduidend minder goed kan. De vergelijking met Opeth houd daarbij verder wel op. De mix is niet fantastisch maar niet storend slecht, de zang is erg matig tot okay, wat toch vaker het geval is bij gitaristen die ook zingen, en het liedje overtuigt mij niet. Deze lijn wordt eigenlijk door het gehele album voortgezet, af en toe zijn er zeker momenten die wel interessant klinken en de band laat zien best wel muziek te kunnen maken. Kijk bijvoorbeeld naar het einde van ‘Wavelengths’, of het grootste deel van het liedje ‘Comet’ (de zang even negerend dan). Ook vind ik dat de liedjes af en toe wat lang doorgaan op dezelfde melodie, ik mis hier en daar wat dynamiek en afwisseling.

Ik wil er verder weinig woorden aan vuil maken, ‘Comet’ is een album dat klinkt alsof het een jonge groep is die nog moet groeien in het maken van muziek. Het album is wel aardig, instrumentaal zijn er zeker een aantal momenten die laten zien dat de band wel potentie heeft, maar de zang is echt een struikelblok voor mij. De grunts doet hij uitstekend maar de cleane zang vind ik alles behalve mooi, ik zou dus de voorkeur geven aan een vaste zanger met meer mogelijkheden.