Jungle Rot - Jungle Rot

Jungle Rot - Jungle Rot

Label : Victory Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Jungle Rot viert haar (ongeveer) 25 jarig bestaan dit jaar met de re-release van ’What Horrors Await’ en, belangrijker, met het uitbrengen van een nieuwe plaat, die dit keer simpelweg de titel ‘Jungle Rot’ meekreeg. Buiten de inmiddels al jaren vaste kern, die naast kopman Dave Matrise (zang, gitaar) bestaat uit James Genez (bass) en Geoff Bub (gitaar) zien we een kleine verandering in de line-up:
Jesse Beahler, die de drums op ’Kill On command’ (2011) en ’Terror Regime’ (2013) al voor z’n rekening nam, neemt de drumkruk weer over van zijn eigen opvolger Joey Muha, die op het meer recente ’Order Shall Prevail’ (2015) verzorgde.

Zorgt dat voor een grote schok in sound op deze negende full-length? Mwoah, nee, maar dat had waarschijnlijk niemand verwacht. De drums van Beahler passen in elk geval beter bij de kern van de Jungle Rot sound: gedreven, groovend, agressief. Bruut, maar ook heerlijk vloeiend en pakkend als de neten. De heerlijke groove, kleine details en fills van Beahler komen hierbij beter tot hun recht dan de wat meer rechttoe-rechtaan timmerende Muha. Hoe het ook zij: drie jaar na ‘Order Shall Prevail’ klinkt de band scherper, frisser en meer gefocust dan ooit. Oldschool, groove, punch, drive, Jungle Rot in optima forma. Dat de mannen van Jungle Rot naast death metal van de oude stempel allemaal ook een voorliefde hebben voor oldschool botte thrash, is al jaren duidelijk – de covers die ze door de jaren heen opnamen, zoals op de ‘Darkness Foretold’ EP uit 1998, geven dat goed weer. Maar ook in hun aanpak van groovende death klinken de thrash roots stevig door. Op ‘Jungle Rot’ is de track waar dat het meest opvalt zonder enige twijfel ‘Fearmonger', met gast vocalen van Schmier (Destruction). Over thrash en covers gesproken, de plaat eindigt met een toffe versie van Kreator’s ‘Terrible Certainty’.

Wereldschokkend? Nee. Maar wel weer een dijk van een swingend zagende oldschool death metal plaat, met gevarieerde tracks, van lomp groovend (‘Pumped Full Of Lead’) tot een tikkie melodieus (‘Glory For The Fallen’) tot thrashy scheurijzers tot potentiële Jungle Rot klassiekers (‘Send Forth Oblivion’ en ‘Delusional Denial’ gaan slachtoffers maken live, dat kan niet anders): het is er allemaal. Misschien wel de beste Jungle Rot plaat tot nu toe. En dat maakt mij als fanboy ernstig blij!
Voor wie de heren (weer) een keer live aan het werk wil zien: de band gaat wel op tour, maar op moment van schrijven zijn er helaas nog geen Europese data bekend. Laten we hopen dat die nog volgen, want er is maar één ding gaver dan een nieuwe Jungle Rot plaat: Jungle Rot live. En als derde belangrijkste export product uit Wisconsin (op een gedeelde eerste plaats staan de Green Bay Packers – Go Pack Go! - en zuivelproducten) moeten de mannen natuurlijk niet de dupe worden van allerlei handelsoorlogen.