Dee Snider - For The Love Of Metal

Dee Snider - For The Love Of Metal

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Dee Snider, of zoals hij het zelf graag hoort “Dee fucking Snider”, kennen we natuurlijk allemaal van de wereldband Twisted Sister, waarmee hij in 1984 het legendarische album ‘Stay Hungry’ uitbracht. Nummers van die plaat als ‘Burn In Hell’, ‘I Wanna Rock’ en uiteraard ‘We’re Not Gonna Take It’ zijn uitgegroeid tot onsterfelijke klassiekers. Zijn speech tijdens de PMRC hoorzittingen in de Amerikaanse senaat, zette de excentriekeling definitief op de kaart als boegbeeld van de hardrockscene. Ook nu Twisted Sister is gestopt weet Dee zelf van geen ophouden, en is daar nu een soloplaat van zijn hand, met de alleszeggende titel ‘For The Love Of Metal’.

Dee neemt nooit een blad voor de mond, zo blijkt maar weer tijdens openingsnummer’ Lies Are A Business’, een loeisnelle heavy metal track waarin weinig van het Twisted Sister geluid terug te vinden is. Het is meer een knetterende mix tussen de nieuwe Saxon, Megadeth en het vunzige van Motörhead. Met een beukende baslijn worden we ‘Tomorrow’s No Concern’ ingezogen, ook hier weer een lekker vunzige track door de zang van Dee. Hij heeft zijn rauwe geluid nog niet verloren, maar de jaren hebben hem een voller timbre gegeven. De nummers zijn kort en beukend, slechts één ervan steekt boven de vier minuten uit en dat is videoclip ‘Become The Storm’. Door zijn dubbele gitaarlijnen en harmonische zang in het refrein is dit een typisch NWOBHM muziekje, met een verdomd sterke tekst, even goed luisteren luitjes! Andere hoogtepunten zijn het duistere ‘Running Mazes’ en zeker ook het rustigere ‘Dead Hearts (Love Thy Enemy)’, met als gastzangeres Alissa White-Gluz (Arch Enemy) die laat horen behalve een genadeloze brulboei ook een begenadigd cleane zangeres te zijn. Ironisch genoeg is alleen het titelnummer van het album iets minder de moeite waard. Hoewel het qua tekst ongetwijfeld recht uit het hart komt, klinkt dit net iets té geforceerd en heeft het een beetje teveel moderne Manowar.

Om even het taalgebruik van de man over te nemen, Dee fucking Snider heeft het fucking geflikt om een fucking lekker album te maken! Qua tekst en spirit hangt er nog de rebelse sfeer van Twisted Sister op het album, maar muzikaal heeft de hardrock van de legendarische band plaats gemaakt voor meedogenloze heavy metal die eigentijds maar absoluut niet modern klinkt. Een klasse album met een simpele doch krachtige boodschap, we zijn verenigd in onze liefde voor metal! Dee gaat uiteraard op tour met zijn band, en zal naast materiaal van dit album ongetwijfeld nog wat Twisted Sister klassiekertjes opduikelen. Zorg ervoor dat je erbij bent!