Saint Karloff - All Heed The Black God

Saint Karloff - All Heed The Black God

Label : Twin Earth Records | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : In veel opzichten is Saint Karloff het schoolvoorbeeld van een retro (hard-)rockband. De stonerdoom van dit Noorse powertrio refereert aan precies de juiste bands (Black Sabbath en Pentagram) en gooit her en der nog wat modernere alternatieve rock à la landgenoten Motorpsycho in de mix om het af te maken. Daarmee is de kans groot dat ‘All Heed The Black God’ een generiek retro/heavy psych plaatje vol fuzz en distortion is waarvan er al zoveel gemaakt (en vergeten) zijn, maar gelukkig voor Saint Karloff is dat niet het geval. Althans, nu niet. Of we over een half jaar Saint Karloff nog steeds uit de kast trekken moet natuurlijk nog blijken.

‘All Heed The Black God’ bevat een zevental rocksongs die op het eerste gehoor ook op ‘Paranoid’ of ‘Sabbath Bloody Sabbath’ hadden kunnen staan. Dezelfde riffs, dezelfde intonatie van zanger Mads Melvold. Met name in het openingsnummer ‘Ghost Smoker’ komen deze zeer sterk naar voren. Saint Karloff mag dan beweren dat het meer is dan alleen maar Sabbath-worship, mijn reactie daarop is “tuurlijk”. Gedurende het vervolg van het album is de gelijkenis iets minder “in your face” al zullen boze tongen altijd beweren dat je op de vroege Sabbath albums ook altijd wel een akoestisch nummer zoals ‘Ganymedes’ kon vinden. Ja, dat klopt. En dan nog? Had de band het album dan maar ‘All Heed The Black Sabbath’ moeten noemen? De muziek gaat er niet anders door klinken en wat uiteindelijk telt is of het resultaat de moeite waard is. Dat is het, we hebben hier een uitermate vermakelijk album, waarvan het beste nummer (‘Radioactive Tomb’) tevens het meest afwisselende is en – toevallig of niet – het minste aan de mighty Sabbath doet denken. Gitaarsolo’s, tabla’s, rustige akoestische passage en uptempo rock. Allemaal in één song, wat wil je nog meer? Nou ja, misschien een wat minder abrupt einde van de plaat. Aanbevolen voor liefhebbers van stoner, retro rock en proto metal.