With The End In Sight - Unraveling: Arising

Label : Temple Of Torturous | Archiveer onder black metal

Berto : Als je de bandnaam leest, With The End In Mind, klinkt het al niet als een vrolijk gezelschap en als je de muziek beluistert wordt dat ook bevestigd. Op het nieuwe album ‘Unraveling: Arising’ staan vijf songs die lang en uitgesponnen zijn en waarbij het ook nog even duurt voor ze ‘to the point’ komen. Het is atmosferische post-black metal zoals ze dat tegenwoordig in de pers zo mooi weten te omschrijven, met een zorgvuldige opbouw gebaseerd op minimale instrumentatie, maar waar altijd wel wordt toegewerkt naar een climax, om weer terug te vallen in kalmer vaarwater.

Na het langzaam inmasseren van donkere klanken schiet ineens de stem van zanger Alex Frellich uit de boxen en wordt je de harde realiteit ingetrokken: de wereld gaat naar de klote. Sinistere gitaar melodieën lopen door de nummers heen en de ijzige stem van Frellich begeleid je door het kille landschap van een wereld die inderdaad naar de klote gaat en de oorzaak weten we ook al, dat zijn wij met zijn allen namelijk. Of je nu ‘From The Tue Source´ neemt of opener ´Sings The Sky´, het zijn prachtig opgebouwde nummers met een verhaal dat misschien niet erg positief is, maar wel veel meer is dan alleen een klaagzang over de toestand van de wereld. Er wordt met diepgang gesproken en gemusiceerd, er zijn invloeden uit de folk met bijpassende instrumentatie en composities die de nummers een lichtere ondertoon geven, alsof er nog een beetje licht is aan het eind van de tunnel. ‘Únraveling: Arising’ mag dan een niet makkelijk te verteren brok muziek zijn, het is wel een verhaal over de slechte staat van de wereld om ons heen met ook lichtpunten. Er wordt een beroep gedaan op het inlevingsvermogen van de luisteraar, maar wanneer is daar nu iemand slechter van geworden?