Entering Polaris - Godspeed

Entering Polaris - Godspeed

Label : Freya Records | Archiveer onder heavy / power metal

William Pezy : Er zijn van die mensen die maar over blijven lopen van inspiratie en in meer bands actief lijken dan ik aan koppen koffie per dag naar binnen werk. Als IT’er ben ik koffiejunk. Voor uw beeldvorming. Ik heb het over Tom Tas die ondersteund wordt door zijn kompaan Vincent van Kerckhove. Tom zou je kunnen herkennen van Ostrogoth, Thorium, 23 Acez, Quantum Fantay en Neo Prophet. Naast die bands heeft hij projecten zoals deze. Entering Polaris is meer een project dan een band. Het meest duidelijke voorbeeld daarvan zijn de vele zangers die voorbij komen. Om wat te noemen: Björn Strid (Soilwork), Henrik Fevre (Anubis Gate), Thomas Vikström (Therion), Lance King (Balance Of Power, ex-Pyramaze), Audrey Dandeville (Irradiance), Georg Neuhauser (Serenity), Sindre Nedland (In Vain, Funeral), Fabio Lione (Angra, Rhapsody) en Arno Menses (Sieges Even, Subsignal).

Je begrijpt dat met dit soort mensen er wel enige kwaliteit verwacht mag worden. Dat is dan ook zeker het geval. Lekkere uptempo metal met sterke prog invloeden en geschreven met de jaren tachtig in gedachten. Dat betekent een forse dosis snelle gitaarpartijen, grootse refreinen en bulten energie. Dat maakt dat op momenten bands als Gamma Ray, Queensrÿche en Savatage door je hoofd flitsen. Is dat erg? Welnee, dat zijn immers grootse bands. Als ik een kritische noot moet plaatsen dan zou het zijn dat de gitaarpartijen soms wel wat op elkaar lijken. Daar had meer met klankkleur gespeeld mogen worden wat mij betreft, maar dan zit ik wel in de marge te pielen. Hoofdzakelijk is het een heerlijk snelle plaat met nummers die vaak de vijf minuten vrolijk voorbij gaan maar ervaren worden als een minuut of drie. Lekker hoor.