Drawn and Quartered - The One Who Lurks

Drawn and Quartered - The One Who Lurks

Label : Krucyator Productions | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Van de Amerikaanse death metal band Drawn and Quartered hebben we bij Lords of Metal door de jaren heen diverse albums gerecenseerd en over het algemeen waren de kritieken op hun platen behoorlijk lovend, waarbij steeds de kanttekening werd geplaatst dat de band uit Seattle niet erg origineel klonk. Met 'The One Who Lurks', het zevende studio album van Drawn and Quartered, kunnen we ook hier weer het nodige positieve vermelden.

De acht tracks op dit album waren oorspronkelijk bedoeld om als EP en Split te verschijnen, maar worden nu toch door het Franse label Krucyator Productions als full length uitgebracht. Drawn and Quartered weten hier ondanks hun absolute underground status wederom een dijk van een old school death metal plaat af te leveren. Met hun op Incantation en Immolation geschoolde lood- en loodzware death metal weten ze de juiste snaar te raken. Brute blastbeats worden vakkundig afgewisseld met slepende en kwaardaardig-klinkende doom metal stukken die er voor zorgen dat het veertig minuten durende schijfje ongelooflijk infernaal overkomt. Daar overheen een zanger die qua stemgeluid wel wat weg heeft van Will Rahmer van Mortician met zijn deep guttural zangstijl en het plaatje is compleet. Dat brute death metal niet alleen maar bruut en ééntonig hoeft te klinken bewijzen deze drie death metal veteranen op dit album, want de composities op 'The One Who Lurks' beschikken over voldoende afwisseling en zelfs heel veel melodie zonder daarbij een greintje aan brutaliteit in te boeten. Zo horen wij onze death metal maar al te graag. Liefhebbers van downtuned US death metal moeten dit schijfje zeker eens uitchecken!