Khôrada - Salt

Khôrada - Salt

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder post rock / post metal

Vera : Uit de as van Agalloch en Giant Squid is een nieuwe band ontstaan: Khôrada. In de gelederen vinden we ex-Agalloch gitarist Don Anderson en ex-Giant Squid zanger/gitarist Aaron John Gregory, gecompleteerd met bassist Jason Walton en drummer Aesop Dekker als ritmesectie. Agalloch mag als atmosferische black metal band genoegzaam bekend zijn onder onze lezers, Giant Squid is een progressief doom/post rock collectief dat tussen 2004 en 2014 vier albums uitbracht welke in de underground erg bejubeld werden.

Deze nieuwe outfit geeft de muzikanten de gelegenheid om met een frisse aanpak nieuwe muzikale horizonten te verkennen. Het debuutalbum ‘Salt’ werd geschreven in de tijd van de overwinning van Trump als nieuwe president van de VS en emotioneel weerspiegelt het dan ook de gemoedstoestand van de muzikanten om te leven in onzekere, soms hachelijke tijden. Uiteraard verklaart dit het donkere timbre van de lange, uitwaaierende composities. Anderzijds biedt muziek telkens soelaas in bittere tijden en zo kan ‘Salt’ beschouwd worden als een vorm van troost in het onvoorspelbare leven.

‘Salt’ biedt ons zes erg lange composities en een rustig interludium. ‘Edeste’ opent met sfeervolle kalme gitaren en zwevende solo’s, maar de zang van Aaron klinkt wat vreemd en wazig. Het zal blijken dat zijn emotionele performance een kwestie van ‘love it or hate it’ wordt. De sound is ruw en zompig, met naar het einde toe een verstilde passage met beschouwende zang. Veel sfeer alsook in ‘Seasons Of Salt’, met afwisselend kalme en vurig rockende passages. Deze uitbarstingen grenzen soms aan geordende chaos. Elementen van new wave en alternatieve rock duiken soms op, zoals in ‘Water Rights’ dat verdorven klinkt en een anarchistisch tintje heeft. ‘Glacial Gold’ blijft overwegend kalm met zwevende gitaarklanken en breekbare stem. Bas en saxofoon creëren een arty-farty atmosfeer in ‘Wave State’. Sommige stukken zijn ondoordringbaar stompend, het gitaarwerk is fraai. Onze favoriet van dit album is de afsluiter ‘Ossify’ dat het meest van allen naar toegankelijke gothic rock lonkt. Strak ritme met een redelijk catchy refrein, met na zeven minuten een Sólstafir-moment (let maar op), waarna er naar een apotheose toegespeeld wordt. We hebben soms wat moeite met de zang, maar een nieuwe interessante band is geboren!