Into Eternity - The Sirens

Into Eternity - The Sirens

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Dit album behelst tien jaar geschiedenis in de loopbaan van het Canadese Into Eternity, ooit gestart in 1997 met eerder al vijf albums op hun palmares. Toen we in 2011 Stu Block als nieuwe zanger van Iced Earth verwelkomden, wisten we dat hij ‘The Scattering Of Ashes’ en ‘The Incurable Tragedy’ met Into Eternity uitgebracht had. Natuurlijk kreeg hij het daarna te druk om zich ook nog volledig te kunnen engageren voor Into Eternity en diende de band op zoek te gaan naar een vervanger achter de microfoon. Vreemd genoeg werd dat een zangeres: Amanda Keirnan (die op haar beurt haar vorige band The Order Of Chaos vaarwel zei) werd in 2013 aan boord gehesen als ‘tourvocalist only’, maar blijkt nu toch een blijvertje. Intussen kreeg de band nog een wissel achter het drumstel en de dood van Rob Doherty te verwerken en ook al bleef de band live actief, tien jaar verstreken voor ‘The Sirens’ nu in eigen beheer het daglicht ziet. We bewonderen bezieler Tim Roth voor zijn doorzettingsvermogen!

Het is behoorlijk wennen met de zang, vooral omdat Amanda zich heel dikwijls krijsend van haar taak kwijt. Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken dus. Live kan dat werken, op studioalbum hebben we gelukkig ook nog de zuivere, cleane zang van Tim Roth zelve en in sommige songs horen we dat Amanda ook als cleane vocalist okay is. Muzikaal zit het allemaal weer strak en virtuoos in elkaar. Progressieve patronen worden in snelle vaart op je afgevuurd, de ritmesectie kent amper rust en er wordt op hoog niveau gesoleerd. De songs zijn lang en vanwege de vele tempowisselingen vergt ‘The Sirens’ meerdere luisterbeurten om er volledig in te kunnen opgaan. Het album trapt af met twee energieke brokken muziek van acht en zeven minuten (gemiddelde lengte voor de songs op dit album). ‘The Sirens’ kent een sfeervol begin met piano en strijkers, maar kent een stormachtig vervolg met krabbelende progressieve hoogstandjes op de gitaren, inventieve basloopjes en Amanda die zich de longen uit het lijf krijst. In ‘The Fringes Of Psychosis’ zit er meer cleane zang van onze dame, eveneens volgepropte muziek met eminent gitaarwerk (gastbijdrage Glen Drover). Jaren geleden bracht Into Eternity al twee nieuwe singles uit. Ze staan beiden op dit album – ‘Sandstorm’ uit 2012 en ‘Fukushima’ uit 2011 – en bevatten gastzang van zowel Stu Block als Rob Doherty, waaronder zware grunts. Zoals steeds is de basis van de muziek trad heavy metal, maar geïnjecteerd met extremere elementen uit thrash, death en progressieve metal. Een duizelingwekkend nummer als ‘This Frozen Hell’ laat je ademloos achter, maar vlak daarna volgt de semiballade ‘Nowhere Near’ dat pas naar het einde toe een lading vlugge arpeggio’s over ons strooit. De song met de meeste grunts en extreme zang is ‘Devoured By Sacropenia’, maar afronden doet men met het mooie, rustige ‘Scattering Of The Ashes Pt. 2’ met akoestische gitaren, strijkers en ingetogen zang. We zijn blij dat Into Eternity terug is! Laat ons hopen dat dit zo blijft, want na de mix en mastering van dit album heeft gitarist Justin Bender de band verlaten. Er is echter al een vervangende gitarist. Releasedatum: 03/08.