Beggars - The Day I Lost My Head

Beggars - The Day I Lost My Head

Label : Roar | Archiveer onder bluesrock

Bart M. : 'The Day I Lost My Head' is alweer het vijfde album van onze Griekse vrienden Beggars. Ik had tot voor kort nog nooit van deze band gehoord en dan kun je je afvragen waarom ik "vrienden" zeg: ten eerste omdat het lekker bekt en ten tweede omdat we toch allemaal een passie voor rock 'n roll hebben. Als er één ding is waar ik gelijk van overtuigd was dan is het wel dat deze drie heren die passie voor stevige rock direct hebben vertaald naar noten, riffs en muzikale energie.

Het eerste nummer heet 'Book Of Days' en die knalt er gelijk lekker in, met een goed tempo, een fijne melodie en een gruizerig geluid, een beetje in de trant van Motörhead maar dan toch een tikkeltje anders, alhoewel de stem van zanger Yannis Passas ruig en wat schorrig klinkt, alsof hij ook al jaren whiskey achterover slaat. Hierop volgt het titelnummer, deze past makkelijk in hetzelfde rijtje en rockt er ook lustig op los. En zo gaan we van het instrumentale 'Intersolar Traveller' via het rustige 'Medusa' door naar nog een aantal goede rockers terwijl er herinneringen voorbij komen aan bijvoorbeeld L7 en ZZ Top, maar op de goede, niet overduidelijke manier.

Maar er ontbreekt iets en ik vind het moeilijk om daar mijn vinger op te leggen. Misschien ligt het aan de productie, want de muziek is er, de riffs zijn er, het enthousiasme, de zelfverzekerdheid, de energie, dat vind je allemaal met gemak terug op deze plaat, maar het komt niet zo goed uit de verf als dat het had gekund, want het klinkt net alsof er een demper op het geluid zit terwijl dit gewoon hard, duidelijke en scherp door de boxen moet galmen. Hierdoor lijkt het alsof de muziek niet helemaal van de grond af komt en is er een gebrek aan intensiteit. Dat is erg jammer, want met iets minder geliktheid en een iets rauwer randje was dit album nog een stuk beter geweest.