Gudars Skymning - Grodans Sang

Gudars Skymning - Grodans Sang

Label : Transubstans Records | Archiveer onder hardrock / aor

Cor : De Zweedse zeventigerjaren bluesy prog/acid/stoner rockers hebben binnen een jaar alweer een nieuw album op de markt. De voorgaande albums konden allen een meer dan gemiddelde waardering van ondergetekende bewerkstelligen en de digitale post met dit nieuwe album wekte ook weer hoge verwachtingen. De opener ‘Grodans Sang’ is een pakkende mix van Black Sabbath-achtige riffs geïntroduceerd door passend opbouwende piano en afgewisseld met Thin Lizzy-achtige dubbele harmonieuze gitaar lijnen en een meeslepend dromerig, rustig tussenstuk. Onder beluistering van deze eerste track, kom ik er achter dat dit een instrumentaal album is. Persoonlijk kon ik de vaak op het randje zittende Zweedse zang erg waarderen, maar bij het eerste nummer had ik nog niets echt gemist.

Vanaf het tweede nummer ‘Skrotum’ begint het echter duidelijk te worden dat het vasthouden van aandacht met een instrumentaal liedje toch een behoorlijke uitdaging kan zijn; de veelvuldig aanwezige flageoletten en het te ver uitgekauwde thema kunnen niet het hele nummer blijven boeien. Ook het navolgende ‘Den Mystica Stjarnan’ lijkt eerst een zeer behoorlijke, op een instrumentale Asia gelijkende uitvoering te worden, maar kan niet tot het eind de aandacht vast houden. Eigenlijk kan dat van alle nummers gezegd worden op de eerdergenoemde opener ‘Grodans Sang’ en het eveneens behoorlijk afwisselende ‘Skymningvals’ na. De afsluiter ‘Skeppet Nautilus’ had er een van de buitencategorie in positieve zin kunnen zijn als de introducerende toespraak en sommige thema’s (ook hier weer) iets korter gehouden waren ; eigenlijk is dit een heerlijk sferisch epos met heftige acid stukken, grootse gitaren en zelfs enkele Pink Floyd momenten, maar in dit geval duren sommige stukken zelfs mij iets te lang. Misschien komt het omdat ik de lat behoorlijk hoog leg voor deze door mij erg gewaardeerde band, maar deze viel een beetje tegen, al blijft ook dit album natuurlijk op zich best oké.