The Canyon Observer - Nøll

The Canyon Observer - Nøll

Label : Kapa Records | Archiveer onder different metal

Cedric : Ongeveer twee jaar geleden leerde ik de Sloveense band The Canyon Observer kennen middels ‘FVCK’, een plaat boordevol agressie. De muziek kon je omschrijven als een furieze mix van sludge, post hardcore, black metal en een hele grote bak noise. De band is klaar met de opvolger en laat op de nieuwste telg, ‘Nøll’, duidelijk verstaan dat men nog steeds boos is. Zeer boos.

Stilistisch zou je kunnen zeggen dat The Canyon Observer de lijn van het vorige werk heeft doorgetrokken op ‘Nøll’, maar wat vooral opvalt is hoe compact de nummers zijn geworden vergeleken met twee jaar terug. Alle vorm van subtiliteit werd verwijderd uit het muzikaal concept en de muziek van de band klinkt dan ook steviger dan ooit. De dissonante noise elementen hebben nog meer de bovenhand gekregen op deze nieuwste plaat en dat zorgt ervoor, in combinatie met de kortere duurtijd van de nummers, dat het geheel nog explosiever is gaan klinken. Het gebeurt maar zelden dat men de luisteraar nog een adempauze gunt bij het beluisteren van deze nihilistische soundtrack, wat in eerste instantie zorgt voor een iets moeilijker te behappen geheel. Persoonlijk vind ik het wel wat jammer dat de rustigere passages in de muziek wat naar de achtergrond zijn verdreven, want ik hou namelijk wel van contrast in de gebruikte intensiteit. Zelfs na een paar luisterbeurten vind ik de muziek op ‘Nøll’ soms wat té eenzijdig geworden, maar algemeen blijft dit wel intense muziek met voldoende lagen om interessant te blijven. De invloeden van bands als Unsane, Old Man Gloom en Altar Of Plagues zijn nadrukkelijker te horen in de mix en de referenties naar Amen Ra of Neurosis bijvoorbeeld werden dan weer wat meer op de achtergrond geplaatst.

The Canyon Observer is nog steeds een zeer degelijke en intensief klinkende band, maar zoals gezegd vind ik de nieuwere koers wat eenzijdiger klinken. Voor zij die intensiteit boven afwisseling verkiezen zal dit dan ook geen enkel probleem opleveren. ‘Nøll’ spreekt me iets minder aan dan zijn voorganger, maar The Canyon Observer biedt zeker en vast nog kwaliteit.