Mark Deutrom - Brief Sensuality & Western Violence

Label : Season Of Mist | Archiveer onder doom metal

Release type: Re-release

Bart M. : Wow. Het laat even op zich wachten, maar dan heb je ook een heftige wow. Mark Deutrom is een muzikale duizendpoot die erkenning veroverde door zijn rol in in de alom bekende Melvins, waar hij de rol van basspeler op zich nam. Niet heel lang, maar lang genoeg om zijn naam in steen vast te zetten. En ergens is dat heel jammerlijk, omdat niet iedereen die daar van houdt weet dat Mark heel veel meer is dan alleen maar de bassist van... Hij heeft namelijk ook een vrij opmerkelijke solo carrière. Een loopbaan waarvan hij nu de albums één voor één opnieuw en in een ietwat nieuw jasje (ja, gewoon opnieuw dus) uitbrengt. Eerder al recenseerde wij zijn eerste album 'The Silent Treatment' als een veelzijdig monster, nu is het de beurt aan het in mijn ogen doomologische album 'Brief Sensuality & Western Violence'.

Voor het eerst uitgebracht in 2013, het album opent met het omslachtige nummer 'Dick Cheney', waarin we na een lange intro en een tergende opbouw te maken krijgen met langzame en onheilspellende riffs. Riffs die mij eerlijk gezegd op tijden doen denken aan Iced Earth's meesterwerk 'Burnt Offerings', maar die ook heel klassiek en vertrouwd aanvoelen. We ontkomen niet aan enig geëxperimenteer in de laatste meters van dit nummer, maar dat is niet uit flauwigheid, het past allemaal precies in het plaatje en als ik heel eerlijk moet zijn is dat plaatje in dit geval gewoon een geweldige blauwdruk van hoe een doom nummer er uit hoort te zien. We gaan verder met het ontroerende 'Winter Haystacks At Twilight', een instrumentaal nummer waarin met zijn spookachtige gitaren precies het beeld wordt opgeroepen wat de titel beschrijft. Ik vind dat altijd heel erg knap, als een artiest een titel heeft die precies overeenkomt met de muziek. Ik kan zo wel elk nummer gaan beschrijven, maar dit album is gewoon een avontuur wat je zelf moet gaan beleven. Elk nummer weer weet de beste man een unieke sfeer neer te zetten, een sfeer die op dit album geen prettige gevoelens uitstraalt maar je op een bepaalde manier dwingt om eens te reflecteren op de wat donkerdere streken van de geest. De rustige, verhalende stem van Mark Deutrom (vergelijkbaar met die van Tiamat op het album 'Wildhoney') heeft hier zeker een toegevoegde waarde omdat het een soort van weemoedige nostalgie teweeg brengt.

Ook op 'Brief Sensuality & Western Violence' laat deze artiest zien dat hij van vele markten thuis is en er niet voor terugdeinst om buiten de gebaande paden te treden en zijn eigen invulling te geven aan genres en stijlen. Dit album is voor elke muziekliefhebber interessant.

Meer informatie