Firtan - Okeanos

Firtan - Okeanos

Label : Art Of Propaganda | Archiveer onder black metal

Vera : Met het debuutalbum ’Niedergang’ (2014) en de EP ‘Innerwelt’ (2016) bewees het Duitse Firtan een nieuwe band te zijn waar je als epische black metal fan niet omheen kunt. Het is dan ook spannend wanneer de opvolger ‘Okeanos’ wordt vrijgegeven om te bespreken. De band van Phillip Thienger (zang, gitaar) en Oliver König (bas) heeft er weer een album met diepgang van gemaakt waar ook invloeden uit folk, pagan en lichte progressieve invloeden een rijk geheel vormen, ditmaal in een productie van Markus Stock in de befaamde Studio E en dan zitten we goed.

Firtan heeft intussen veel live gespeeld en levert haar beste album tot nu toe af. Het begint erg mysterieus met esoterische gezangen en een toespraak in het Duits. De teksten zijn geïnspireerd door avant-garde intellectuele schrijvers als Nietzsche en Lovecraft en allemaal in het Duits wat de intensiteit en barsheid van het geheel versterkt. Akoestische gitaarinterludia onderbreken de black metal furie en Phillip Thienger’s vocalen zijn nog rauwer dan voorheen. Lange songs als ‘Seegang’ en ‘Tag Verweil’ kennen spannende wendingen en veel variatie. In ‘Nacht Verweil’ horen we viool, een bijdrage van gastmuzikant Klara Bachmeir. Zij staat ook centraal in het erg weemoedige, kortere ‘Purpur’ dat een mooi rustpunt van verfijning vormt tussen de grimmige songs. Sterke ritmes en vervormde gitaren heersen in ‘Uferlos’ dat naar het einde toe bol staat van dreigende, duistere gezangen welke deels clean zijn. Het volgende lange nummer – ‘Siebente Letzte Einsamkeit’ duurt bijna tien minuten – is eveneens een weldaad voor de epische black metal fan. Ruw, maar ook met de verfijning van enige lichte orkestratie op de achtergrond. Zeer puik album!!!