Elvenstorm - The Conjuring

Elvenstorm - The Conjuring

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Met ‘Of Rage And War’ leverde het Franse Elvenstorm in 2011 sterk debuut af, gevolgd door de nog sterkere ‘Blood Leads To Glory’ , drie jaar later. Als je nog niet bekend bent met Elvenstorm, deze dame en heren spelen stevige, doch melodieuze en heerlijk ouderwetse heavy/speed metal die duidelijk beïnvloed is door bands zoals Running Wild, Stormwarrior, Paragon en landgenoten Lonewolf. Dankzij de vrouwelijke vocalen liggen ook de invloeden van en vergelijkingen met Chastain, White Skull, Hellion en vooral Crystal Viper voorhanden.

Het heeft even mogen duren, maar de derde langspeler, ‘The Conjuring’, wordt deze maand eindelijk werkelijkheid. Gelukkig heeft de lange tijd tussen de albums nauwelijks invloed gehad op de sound en de stijl. ‘The Conjuring’ is over het algemeen dan ook een logisch vervolg op diens voorganger en heeft alles wat je van Elvenstorm en van een band in deze stroming verwacht; sterke, pakkende en gave riffs, aanstekelijke melodieën, sterke en krachtige vocalen en uiteraard gedenkwaardigheid en herkenbaarheid. Wel maken de dame en heren meteen duidelijk dat ze op alle fronten vooruitgang hebben geboekt en klinken sterker dan ooit. Wat echter opvalt is dat men hier voor een snellere en agressievere aanpak heeft gekozen en dat ze vaker dan voorheen in de richting van ouderwetse thrash gaan. Begrijp me echter niet verkeerd, want dit is nog altijd op en top Elvenstorm en heavy/speed metal in de richting Running Wild en Lonewolf (waar gitarist/hoofdcomponist Michael Hellström tegenwoordig ook in actief is) hebben nog altijd de bovenhand. Maar hoe je het wendt of keer is dit gewoon een stevige, knallende portie pure metal zoals deze hoort te klinken. Zaken zoals originaliteit, vernieuwing en dat soort onzin hoeft je hier wederom niet te verwachten, en daar zit de gemiddelde fan van deze stroming, net zo als ik, ook helemaal niet op te wachten.

Desondanks bevat ‘The Conjuring’ ook een paar verrassingselementen. Zo kent ‘Chaos From Beyond’ een modernere uitstraling en doet (muzikaal en ritmisch) denken aan een band zoals Arch Enemy, maar enigszins ook Battle Beast. Het instrumentale ‘Stellar Descension’ bevat zelfs elementen vanuit de black metal! Deze voorheen-vreemde elementen zijn echter zodanig in het geheel geïntegreerd dat de ze niet buiten de boot vallen, maar tegelijkertijd wel te herkennen zijn. Alhoewel ik de nieuwe elementen niet storend vind, hoop ik niet dat dit een voorbode is van wat komen gaat. De kracht van deze band ligt namelijk veel meer in het traditionele werk en songs zoals ‘Bloodlust’, Ritual Of Summoning’, ‘Into The Night’ en ‘Dawn Of Destruction’ zijn daar goede voorbeelden van. Maar goed, alles bij elkaar is ‘The Conjuring’ een ijzersterke, en typische Elevenstorm plaat die aan alle kwaliteitseisen voldoet en eentje die de fans van het eerder werk, alsmede de fans van ouderwetse heavy/speed metal zeker zal aanspreken.