Cryonic Temple - Deliverance

Cryonic Temple - Deliverance

Label : Scarlet Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Met het sterke ’Into The Glorious Battle’ braken de Zweedse power metal veteranen van Cryonic Temple vorig jaar de stilte na bijna negen jaar. De mannen hadden vastgehouden aan dezelfde formule die ze vanaf het begin hadden gehanteerd, maar waren meer de melodieuzere en vooral de symfonische power metal kant opgegaan.

Gelukkig laat de opvolger dit keer niet zo lang op zich wachten en ligt de zesde langspeler, ‘Deliverance’, eind deze maand alweer in de schappen. Op ‘Deliverance’ gaat men verder met het concept van ‘Into The Glorious Battle’. Ook muzikaal gaat men in dezelfde melodieuze, symfonische, en epische power metal stijl verder. Gelukkig bevat de plaat ook dezelfde hoge kwaliteiten als diens voorganger en krijgen we een dozijn prachtige power metallers, vol met die sterke, pakkende riffs en melodieën en mooie vocalen die deze band kenmerkt. Okay, de ballades ‘Loneliest Man In Space’ en ‘Swansong Of The Last Emperor’ doen mij wederom bijzonder weinig, maar dat hoort nu eenmaal bij Cryonic Temple. De snelle songs zoals bijvoorbeeld de fantastische opener, ‘Rise Eternally Beyond’, ‘Knights In The Sky’, ‘Pain And Pleasure’ en ‘Starchild’ zorgen echter wederom voor een enorme portie kippenvel en ook het stampende titelnummer en ‘Blood And Shame’ maken veel goed. Wat mij vooral opvalt is trouwens dat vocalist Mattias Lilja, die op de vorige plaat zijn intrede maakte, nog meer tot zijn recht komt. Verdomme, wat een heerlijke stem heeft die man. Hij doet hier nog meer denken aan de fantastische Jeff Scott Soto en zorgt regelmatig voor hoogtepunten met zijn mooie stem en sterke performance en is absoluut één van de sterkste schakels op het album. Voor de rest voldoet de plaat eigenlijk aan alle kwaliteitseisen en is een van de sterkere albums in het genre. Fans van de voorgaande albums en van (symfonische) power metal kunnen deze ‘Deliverance’ gerust aanschaffen.