Epica - Epica Vs. Attack On Titan

Epica - Epica Vs. Attack On Titan

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Na de geweldige laatste full-length studio-plaat ‘The Holographic Principle’ uit 2016 verrastte de band ons in de herfst van 2017 met de EP ‘The Solace System’, waarop een zestal nummers te vinden waren die in dezelfde periode opgenomen waren. Nu worden we wederom verblijd met een nieuwe Epica EP genaamd ‘Epica Vs. Attach On Titan’, waarop een viertal nummers te vinden zijn die de band in de zomer van 2017 opnam in de Sandlane Recording Studio met producer Joost van den Broek. Deze vier nummers (die er zowel in een vocale als een instrumentale versie op geplaatst zijn) zijn “covers” van songs van de succesvolle Japanse anime serie “Attack On Titan” en waren eind 2017 reeds uitgebracht in Japan. Nu wordt de EP dan wereldwijd beschikbaar gemaakt door het Nuclear Blast label.

De originele muziek van de “Attack On Titan” serie was reeds behoorlijk orkestraal en bombastisch en heeft nu een extra Epica bewerking ondergaan, waardoor de geoffreerde nummers erg vertrouwd klinken en naadloos passen binnen het inmiddels bekende stilistische kader waarin de band zich altijd begeeft. De EP wordt geopend door ‘Crimson Bow And Arrow’, waarin alle bekende Epica ingrediënten ruimschoots vertegenwoordigd zijn, waardoor het eindresultaat prima klinkt. Het nummer is lekker snel en erg dynamisch en is ruimschoots voorzien van de nodige orkestrale elementen. Dat geeft zowel Mark Jansen en (vooral) Simone Simons de gelegenheid om vocaal te excelleren, terwijl ook het intense duel tussen gitarist Isaac Delahaye en keyboard-speler Coen Janssen zeer de moeite van het beluisteren waard is.

De prima opener wordt gevolgd door het eveneens uitstekende ‘Wings Of Freedom’ en op dit snelle, heavy nummers laat Epica wederom horen tot de absolute top van het genre te horen. De semi-ballad ‘If Inside These Walls Was A House’ is een veel ingetogener nummer, dat tot aan het heavy stuk zo in een musical zou passen, en dit biedt Simone Simons volop de gelegenheid om haar vocale kunnen te etaleren, wat ze dan ook met verve doet. ‘Dedicate Your Heart’ is een mid-tempo track met heavy riffs, krachtige drums en prachtig keyboardwerk en sluit het vocale gedeelte van de EP op passende wijze af.

Zoals aangegeven staan de vier nummers er ook in een instrumentale versie op, waarin de complexe songstructuren en de bombastische en orkestrale elementen in de muziek nog beter op de voorgrond treden. Leuk om een paar keer te luisteren, maar mijn voorkeur gaat zeker uit naar de vocale versies omdat die gewoonweg een stuk dynamischer en gevarieerder klinken. Met deze ‘Epica Vs. Attack On Titan’ EP toont Epica andermaal hun muzikaliteit, creativiteit en originaliteit en dat maakt deze EP dan ook een heerlijk tussendoortje in afwachting van hun volgende full-length studio-plaat. Epica heeft tot op heden altijd topproducties afgeleverd en ook deze ‘Epica Vs. Attack On Titan’ is weer een prima plaatje geworden.