Elevation Falls - What Will Be

Elevation Falls - What Will Be

Label : Eigen beheer | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Elevation Falls is een band uit Ierland die al sinds 2012 bij elkaar is maar die nu pas hun eerste full length uitbrengt. En dat doen ze ook nog in eigen beheer. De band speelde haar eerste optreden ooit in 2013 tijdens ‘Vibe To Philo’ het jaarlijks terugkerende muziekfestival in Dublin terg nagedachtenis van Phil Lynott en Thin Lizzy. In 2014 nam de band een video op van het nummer ‘Watching Over You’ waarin de moeder van Phil Lynott – Philomena – nog een rolletje had. Vervolgens verscheen in 2015 de eerste EP waarna de band de tijd nam om in alle rust te werken aan haar eerste album.

Het draait allemaal primair om frontvrouw en zangeres Hazel Jade; haar stem is dominant aanwezig in de muziek van Elevation Falls. En dat is geenszins vervelend want mevrouw Jade heeft een prima stem. Ik was even bang dat we (opnieuw) een kloon van Blues Pills zouden gaan horen, maar daar is gelukkig geen sprake van. Natuurlijk zijn er wel wat songs die in hetzelfde straatje liggen (‘Never Be Me’, ‘Cheating Woman’, Souls Burning’), maar in de breedte is de muziek van Elevation Falls veel spannender en beter gestructureerd. Songs als ‘Dream Of Me’ zitten niet alleen compositorisch fraai in elkaar, ze worden ook uitstekend neergezet. De band beschikt over twee uitstekende gitaristen – de heren Young en Shields – maar heeft nog geen vaste drummer. Op deze CD zijn de drumpartijen ingespeeld door Korey Thomas en die heeft dat uitstekend gedaan. De band geeft af en toe ook serieus gas zoals in ‘Vultures’ en het opzwepende ‘Armies Rising’, wat de variatie in het songmateriaal zeker ten goede komt. Het album sluit af met het fragiele ‘What Will Be’, met prachtige vocalen van Jade, mooie backing vocals en fraaie strijkpartijen van Kenneth Rice. Heel mooi. Fraai debuutalbum van een band die het verdient om platenlabel te vinden.