Wytch Hazel - II : Sojourn

Wytch Hazel - II : Sojourn

Label : Bad Omen Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : De Engelse band Wytch Hazel is met ‘II Sojourn’ aan zijn tweede langspeler toe. Spil van de band is de nog jonge zanger/componist en gitarist Colin Hendra. Inspiratie put de man uit de traditionele bands als Thin Lizzy en Wishbone Ash. Soms ben je wel eens verbaasd dat genoemde invloeden in de eigen muziek niet of nauwelijks doorklinken, maar in het geval van Wytch Hazel zijn de voornoemde invloeden dubbel en dwars terug te horen. Alles staat in het teken van rock uit vervlogen tijden. De band heeft zichzelf een middeleeuws image aangemeten en men gaat gekleed keurig bijpassende garnituur. De promotionele plaatjes bevestigen het tijdsbeeld waar de band zich in begeeft. De band brengt zijn albums zelfs in diverse variaties op vinyl uit en in de bio wordt er ook over een A kant (‘The Plight’) en een B kant (‘The Victory’) gesproken.

Dubbele gitaarloopjes komen in bijna ieder nummer terug en als er toetsen gebruikt worden (bijvoorbeeld in de fraaie ballad ‘Barrow Hill’) dan zijn het Hammondklanken. Het album is voorzien van een mooie en transparante productie, die alle instrumenten voldoende ruimte geeft om goed tot zijn recht te komen. ‘Still We Fight’ is een lekker vlot nummer met mooie melodieuze gitaarpassages en mooi soleerwerk. ‘Wait On The Wind’ is sterk opgebouwd, van ingetogen naar meeslepend. Hendra geeft aan dat dit album hem veel hoofdbrekens gekost heeft om de juiste ‘flow’ te vangen. Die tijd is goed geïnvesteerd, want het album klinkt prima uitgebalanceerd. Toch knap van een stel jonge gasten om een authentiek en geloofwaardig album op de markt te zetten uit een periode dat zij zelf nog niet eens geboren waren. Liefhebbers van traditionele rock met een licht middeleeuws tintje hebben er met ‘II : Sojourn’ een puike aanvulling bij denk ik.