Smoke The Sky - The Human Maze

Smoke The Sky - The Human Maze

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Koen W. : Deze band uit München was mij nog helemaal niet bekend. Niet echt verwonderlijk natuurlijk als hun voorganger en debuutalbum ‘Leave This World Loud' al zes jaar oud is. Hun tweede album ‘The Human Maze’ werd door de band weer in eigen beheer uitgebracht, maar toch zijn ze er nu in geslaagd om de redactie van Lords Of Metal te bereiken. Waar het wereldwijde web allemaal niet goed voor is. En maar goed ook, want ze zijn er in geslaagd me vanaf de eerste seconden helemaal in de ban te krijgen.

Dat doen ze met opener ‘Avoid The Void’ dat op zich al een zeven minuten lange durende rock opera is. De intro is een koor met kinderstemmetjes, daarna schiet het nummer vooruit binnen een modern thrash metal geluid met lichte djent invloeden. Het staat helemaal vol met hooks en scherpe riffs die links en rechts om he oren vliegen, maar de knop wordt geregeld omgeschakeld naar jaren zeventig rock. Helemaal te gek zijn de zangpartijen die afwisselend sterk en clean met verschillende stemmetjes meerdere verhalen vertellen, waarbij het koor nog regelmatig wederkeert. Je hoort er zelfs iets passeren dat op twee druppels water op Fred Schneider van de B52’s lijkt, heel apart. Het resultaat is verbluffend. Het lijkt wel het werk van een licht geschifte maar intellectuele band. In opvolger ‘Mephisto’ ontmoeten rock, metal en psychedelica elkaar met een lekker groovend laagje vol met catchy refreinen en leuke zangstukken. Dat blijft zich herhalen in ‘Skysuckers, Inc.’ dat heerlijk weg rockt met unieke geesteskronkelingen. De band blijft het een na het andere leuke nummer uit de mouw schudden, en dat op een heel eigenzinnige manier maar liefst zestig minuten lang. De laatste vier nummers zijn iets minder experimenteel, maar ze laten een band horen die rockt en de tijd van hun leven heeft. Afsluiten doen ze met ‘Time To Die Again’. Een groot zombie festijn met een lekkere slachtpartij erbij. Naast ettelijke kilo’s marihuana is dit duidelijk een album waar ook heel wat tijd en moeite in de arrangementen gestoken is. Dit is muziek om te ontdekken, je te laten verbluffen en dan helemaal uit de bol te gaan.