RSO - Radio Free America

RSO - Radio Free America

Label : BMG | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Richie Sambora is natuurlijk voornamelijk bekend als de ex-gitarist van de hit-machine Bon Jovi, maar ook als solo-artiest heeft hij in de vorm van ‘Stranger In This Time’ (uit 1991), ‘Undiscovered Soul’ (uit 1998) en ‘Aftermath Of The Lowdown’ (uit 2012) een aantal uitstekende, met blues invloeden doorspekte rock-albums afgeleverd. Waarom dit verhaal over Richie Sambora? Nou, hij is namelijk de RS uit de bandnaam RSO. De O staat dan voor zangeres/gitariste Orianthi, die reeds het podium heeft gedeeld met sterren zoals Michael Jackson, Prince en ZZ Top en die heden ten dage niet alleen de muzikale partner van Richie Sambora is, maar ook zijn levensgezellin en soul-mate die hem door de in de media uitvoerig beschreven moeilijke periode van zijn leven heeft geholpen.

‘Radio Free America’ is het eerste resultaat van hun muzikale samenwerking onder de bandnaam RSO en het dient meteen te worden gezegd dat deze plaat absoluut niet geschikt is voor het merendeel van de Lords Of Metal lezers, daar de vijftien aanwezige nummers niet echt als hard rock te categoriseren zijn. Het duo zoekt zijn heil meer in de pop(rock) met de nodige country- en blues invloeden en daar zullen de meesten die onze website bezoeken niet echt warm van worden. Daar komt nog bij dat het kwaliteitsniveau van de vijftien geboden nummers behoorlijk wisselt en dat goede songs afgewisseld worden met erg matige nummers.

Het album komt een beetje moeizaam op gang want zowel ‘Making History’ als ‘We Are Magic’ zijn weinig spectaculaire pop-nummers, die erg weinig indruk maken. Daar dit ook geldt voor een aantal andere songs op de plaat (met als dieptepunt de totaal overbodige Sonny & Cher-cover ‘I Got You Babe’), lijkt de samenwerking tussen Richie Sambora en Orianthi niet echt als succesvol beschouwd te kunnen worden, maar er zijn ook een aantal nummers die het tegendeel bewijzen. Zo is het door Orianthi gezongen ‘Walk With Me’ een erg fraai country-achtig nummer, terwijl ook het prachtige ‘Forever All The Way’ en het bluesy ‘Blues Won’t Leave Me Alone’ laten horen dat RSO wel degelijk wat te bieden heeft. Ook de afsluitende Savoy Brown cover ‘Hellbound Train’ kan ik wel waarderen, maar over het algemeen biedt RSO te weinig, zeker als de staat van dienst van beide artiesten in ogenschouw genomen wordt.

Misschien waren mijn verwachtingen wat te hoog gespannen, maar ‘Radio Free America’ is zeker niet de plaat geworden waar ik op gehoopt had. Buiten een aantal erg goede nummers, bevat het album te veel dertien in een dozijn pop-deuntjes die wel gemakkelijk wegluisteren, maar die tevens niets toevoegen aan het genre. Als je Richie Sambora in optima forma wilt beluisteren, zou ik je dan ook aanraden om het werkelijk fabuleuze ‘Stranger In This Time’ te gaan uitproberen, want die is absoluut superieur in vergelijking met deze eerste RSO-release ‘Radio Free America’.