Fading Bliss - Journeys In Solitude

Fading Bliss - Journeys In Solitude

Label : Malpermesita Records | Archiveer onder doom metal

Vera : Terwijl we overspoeld worden door allerlei subgenres en nieuwe hype, is het een verademing om even terug te keren naar de hoogdagen van doom/gothic metal in de jaren negentig. Fading Bliss biedt ons deze mogelijkheid met hun tweede album ‘Journeys In Solitude’. De Belgische band werd in november 2009 opgericht door gitarist Olivier. Zijn streefdoel was gothic en doom verenigen als een tribuut aan bands zoals Paradise Lost, My Dying Bride en Theatre Of Tragedy. Eerder werd dit geïllustreerd op debuutalbum ’From Illusion To Despair’.

Het tweede album ‘Journeys In Solitude’ focust op de natuur, met titels als ‘Ocean’, ‘Mountain’, ‘A Forest’ en ‘Desert’: vier lange composities. Een trektocht doorheen verlaten landschappen. Dat is het ook. We duiken meteen het diepe in met ‘Ocean’, waarin repetitieve My Dying Bride gitaarlijnen heersen. Sappige grunts van Dahl contrasteren met de engelachtige zang van Mélanie. Bedachtzame passages vormen een kentering tussen de stevige doom riffs. ‘Mountain’ beklimmen we op een bedje van kalme gitaarpatronen, klassieke piano interludia met begrafenismars en schrijdt traag de einder tegemoet. De vrouwelijke zang staat op een kansel, verheven boven de rest. Het is altijd een uitdaging om een cover te spelen, in dit geval een tien minuten durende versie van ‘A Forest’ van The Cure, maar zo onherkenbaar dat het ware kunst wordt. Tot slot laten we ons meeslepen tijdens het meer dan een kwartier durende ‘Desert’ waarin we heerlijk kunnen verdwalen met een bitter tintje incluis. Dit is een serene belevenis met veel diepgang en absoluut grandioos in zijn betrachtingen!