Black Fast - Spectre Of Ruin

Black Fast - Spectre Of Ruin

Label : Entertainment One | Archiveer onder speed / thrash metal

Dennis : Twee maanden geleden meldden deze vier thrashers uit St. Louis zich al met een teaser voor hun nieuwe album middels de single van het nummer 'Cloak of Lies', waarvoor de heren ook meteen een videoclip van uitbrachten. Nu is Black Fast dan zo ver dat hun derde studio album 'Spectre of Ruin' op de mensheid losgelaten kan worden en aan bijgeloof doet de band waarschijnlijk niet, want het album wordt op vrijdag de dertiende uitgebracht.

'Cloak of Lies' is ook meteen de openingstrack van 'Spectre of Ruin' en het nummer heeft een vrij abrupt begin, zonder enige vorm van songopbouw lijkt het alsof je midden in een nummer begint te luisteren… Ik moest de eerste keer even terugspoelen om mij er van zeker te stellen dat ik niets gemist had, maar nee, zo begint het nummer dus echt. Een beetje vreemd, maar wel lekker… als Black Fast een frisdrank zou zijn dan zouden ze Rivella heten. De negen thrash metal nummers zitten vol progressieve en avantgardistische trekjes en vergelijkingen met Coroner, Voivod en Vektor zijn denk ik dan ook niet heel vreemd. De band verweeft melodieuze death metal met progressieve neo-thrash metal en door de rauwe, schelle zang van zanger Aaron Akin klinkt de muziek zelfs soms nog wel wat black-thrasherig. 'Spectre of Ruin' werd, net als het voorgaande album 'Terms of Surrender', samen met producer en Hate Eternal frontman Erik Rutan opgenomen in de Mana Recording Studio en Rutan stelt productietechnisch op dit album niet teleur. Wat betreft de composities op 'Spectre of Ruin' vind ik de nummers redelijk ééntonig en slaat de verveling al gauw toe. Er staan te weinig memorabele riffs op deze plaat om 'Spectre of Ruin' als goede plaat te bestempelen. Leuk voor tussendoor maar ik betwijfel of dit een blijvertje gaat worden, ik denk het niet.