Armory - The Search

Armory - The Search

Label : High Roller Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Twee jaar na hun sterke debuut, ’World Peace… Cosmic War’ slaat de Zweedse metalbrigade Armory deze maand toe met haar tweede langspeler ‘The Search’. De ouderwetse speed/heavy metal met hier en daar invloeden vanuit de old-school black/thrash hoek die ze op het debuut ten gehore brachten kon ik erg waarderen. Gelukkig gaat men op ‘The Search’ precies op dezelfde voet verder en komt met een tiental (het korte intermezzo ‘Star Voyage’ niet meegerekend) pure metal tracks waarbij traditionele heavy metal, NWOBHM en ouderwetse speed en thrash/black metal samensmelten. Als je niet bekend bent met het debuut, dan kun jij je proberen voor te stellen hoe het zal klinken wanneer je bands zoals Maiden, Priest, Anvil, Exciter, Iron Angel, Living Death, Warrant en landgenoten Antichrist, Vornth, Vörgus, Diehard en co. met elkaar mixt!

Iets origineels of vernieuwends hoef je hier dus niet te verwachten, maar gewoon heerlijke, pure metal met een hoog headbang- en nostalgiegehalte . Wel hebben de heren het kunstje verder ontwikkeld en laten op alle fronten vooruitgang zien. Vooral wat de zang betreft klinkt vocalist Konstapel P hier sterker, gemener en agressiever. Over het algemeen is ‘The Search’ sowieso net iets agressiever uitgevallen dan diens voorganger en ligt de nadruk nog meer op speed en thrash metal. Begrijp me echter niet verkeerd, want aan melodie en traditionele heavy metal komt de plaat niks tekort. Wat dat betreft is “agressieve heavy metal” een toepasselijke omschrijving. Al met al is ‘The Search’ een weinig verrassende, maar wederom een smakelijke metal plaat geworden die – ondank het gebrek aan originaliteit en het feit dat niet alle songs even sterk zijn – de fans van agressievere vormen van ouderwetse speed/heavy metal zeker zal aanspreken.