Seething Akira - Sleepy Skeletor

Seething Akira - Sleepy Skeletor

Label : Eigen beheer | Archiveer onder industrial / ebm

Bart M. : Seething Akira is een band afkomstig uit Portsmouth, het zuiden van Engeland. Waar het tegenwoordig vrij normaal is dat bands verschillende stijlen die voorkomen binnen het metal genre combineren en daar hun eigen draai aan geven komt het, mijns inziens, minder vaak voor dat een band twee geheel verschillende genres met elkaar combineert, en daar in slaagt. Seething Akira doet dit wel. Een zogenaamde cross-over band, ze maken een fijne mix van metal en electronica op een manier die hier en daar doet denken aan The Prodigy, maar ook, in mindere mate, aan Ministry en de 'Host' periode van Paradise Lost.

De band bestaat al sinds 2011 en dit debuutalbum heeft lang op zich laten wachten, wat absoluut niet erg is, want het resultaat mag er zijn. We horen al gelijk na de intro dat we te maken hebben met een band vol energie en power die er niet voor terugdeinst om pompende, beukende electro-beats hand in hand met vernuftige gitaarloopjes door de boxen te laten schallen. Waar de meeste nummers een stevig tempo hebben wordt er ook ruimte gegeven aan wat rustigere, langzamere momenten, net genoeg om het geheel interessant te houden maar niet te heftig af te remmen. De zanger doet geen moeite om zijn accent te verbergen en dat werkt erg goed in deze setting. Vaak hoor je als Engelssprekende zangers gaan zingen dat hun accent verdwijnt, maar hier dus niet, en dat heeft een toegevoegde waarde in dat het de muziek net even iets unieker en ruiger maakt.

'Sleepy Skeletor' is de ideale soundtrack voor één of andere futuristische, illegale rave-party, ergens op een verlaten industrieterrein bij de haven, bezocht door mensen met lichtgevende tatoeages, geavanceerde protheses en andere interessante cybernetische implantaten; een rave-party die ontdekt wordt door de autoriteiten en vervolgens hard onderbroken wordt, waarna een harde, bloederige achtervolging ontstaat door de donkere straten van een grauwe, afgedankte metropool. Ja, ik zie het helemaal voor me. 'Sleepy Skeletor' is het eerste, bijzonder sterke wapenfeit van Seething Akira en als je van krachtige beats, maaiende gitaren en overtuigende vocals houdt ga je dit heel erg vet vinden.