Goat Explosion - Rumors Of Man

Goat Explosion - Rumors Of Man

Label : Into Endless Chaos Records | Archiveer onder heavy / power metal

Bart M. : Goat Explosion. Ja, wat moet je daar van denken? De geit lijkt ondertussen één of ander symbool te zijn geworden voor stoner bands en er zijn dan ook aardig wat bands te vinden die dit dier in hun naam verwerkt hebben. Net als Black Dit of Black Dat. En ergens zie ik daar de charme wel van in. Waar ik in eerste instantie aan dacht was in elk geval een hele warme douche van ingewanden, sikken en bloed, je kent het vast wel van bepaalde black metal concerten, maar bij navraag bleek dat de naam bedacht was door drummer Seitz tijdens het drinken van wat drankjes, en dat achteraf bleek dat Goat Explosion de beste keuze was. Ik geef ze geen ongelijk. De voorkant van het album toont een tragische scene die zo uit een geschiedenisboek kan komen: een brandende, Romeins ogende stad met een heleboel dode mensen. Een voorbode voor wat komen gaat op het album 'Rumors Of Man'.

Dit viertal uit Leipzig zet met deze debuutplaat een aparte sfeer neer. Eerder kwamen zij op de proppen met hun demo, 'Siesta Infernal', en 'Rumors Of Man' borduurt daar driftig op voort. Het klinkt absoluut niet typisch Duits. Maar wat betekent dat? Typisch Duits vind ik "over the top" power metal en herkenbare, soms irritante gitaarpartijen. Begrijp me niet verkeerd, de niet typische geluiden zijn er ook voldoende, en Goat Explosion laat dat zeker horen. Het album gaat stevig van start met 'Wandering Spectre', een heerlijk nummer met tempo, repeterende riffs en heldere gitaarnoten, en dit horen we eigenlijk terug in elk nummer. Ik zou de muziek geen mengelmoes noemen, dan lijkt het net alsof het zomaar in elkaar geflanst is, en dat is dus zeker niet het geval. Elk nummer steekt goed in elkaar, heeft een stevig geluid en lijkt ons door verschillende tragische scenes van de hiervoor genoemde brandende, historische steden te leiden. We horen een combinatie van stijlen en ik denk dat er een mooie grens wordt beschreven tussen traditionele en doom metal. Vooral het stemgeluid, dat doet denken aan een echo van de stem van Patrick Walker (40 Watt Sun), trekt de muziek meer naar het melancholieke dan naar de power, maar die power is er evengoed in overvloed. Vooral de kortere nummers zijn krachtig en snel. Toch denk ik dat de muziek van Goat Explosion het best tot zijn recht komt in de wat langere composities die 'Rumors Of Man' ons biedt: 'If Crimson Was My Tower', 'Stairway Through The Sun' en met name 'Dionysian Reveries'. Tijdens deze nummers wordt de tijd genomen om op te bouwen naar een climax en meerdere kwaliteiten van de band worden daardoor tentoon gesteld: zowel de snellere, stevige passages als de wat meer ingetogen maar zeker ook zieltrekkende stukken. Het laatst genoemde nummer is hier een heel goed voorbeeld van en ik raad iedereen dan ook aan deze een aantal keren aandachtig te beluisteren. De opbouw is langzaam maar krachtig, de klagende stem doet hier zijn werk bijzonder goed, tot het uiteindelijk overgenomen wordt door onheilspellende, knagende gitaren en uiteindelijk ontaardt in een heftig en epische doom track.

Dit is zoals eerder aangegeven niet echt in een hokje te plaatsen en ik denk dan ook dat Goat Explosion zijn eigen genre verdient: rock 'n doom. Te treurig om heavy metal genoemd te worden en te opbeurend voor doom. 'Rumors Of Man' is een mooi debuutalbum en ik hoop dat ze deze stroom voortzetten en wellicht meer aandacht geven aan de wat langere nummers, want daar zijn ze duidelijk erg goed in.