Neorhythm - Zetetic

Neorhythm - Zetetic

Label : Eigen beheer | Archiveer onder metalcore

Bart M. : 'Zetetic' is een heel bijzonder album. Niet per se vanwege de muziek maar omdat het hier niet gaat om een album dat door mensenhanden in elkaar is gezet. Neen, volgens de geschiedenis van deze band hebben we te maken met twee afvalligen van de planeet Neuw (beter bekend als Neorhythm), die zich sinds het jaar 1703 vanaf daar een weg door kosmische ruimtewegen aan het banen is, op weg naar de Aarde. Ze zijn helaas via een noodlanding terecht gekomen in Lapland en zijn nu op zoek naar hulp en technoligische steun. Vandaar dat ze signalen de ether in hebben gestuurd, en die signalen vertalen zich in de tien interessante nummers die het album 'Zetetic' rijk is.

Alhoewel ik dit album heb gecategoriseerd onder metalcore, valt hier het nodige over te zeggen, simpelweg omdat we verschillende stijlen door elkaar horen. Absoluut niet op een chaotische manier, de muziek is helder en duidelijk te volgen, stevig, en ramt lekker door van het eerste nummer 'Molten Mind' tot en met het laatste nummer 'Quintessence', maar wat stijl betreft had ik het net zo goed under NU metal of zelfs thrash kunnen zetten. Dit om je een idee te geven wat je kunt verwachten. Uiteindelijk is Neorhythm een heel toegankelijke band voor iedereen die interesse heeft in het metal genre. Het ruimte thema heeft zijn langste tijd nog niet gehad in de metal scene en ook al zingen bands al decennia over wat we kunnen verwachten als we de ruimte verder gaan ontdekken heb ik het idee dat het pas recentelijk iets is waar wat massaler op ingezet wordt. Sommige bands slaan hierbij de plank finaal mis en anderen weten de atmosfeer op een hele unieke, ambiante manier neer te zetten. Neorhythm zweeft hier een beetje tussenin: het is allesbehalve een mislukking, maar ik denk dat er heel wat meer geƫxperimenteerd had kunnen worden zodat dat galactische gevoel meer naar voren was gekomen.

Ik heb dan ook gemengde gevoelens bij dit album. Het is een sterke plaat, zonder twijfel, maar ik hoor een heleboel generieke metal riffs door het geheel heen, waardoor ik het idee krijg dat de band een klein beetje op safe speelt, terwijl elke keer als ze daar buiten treden - met elke gitaarsolo bijvoorbeeld, want man, daar zijn ze steengoed in, of elke keer als ze de sfeer wat donkerder maken met een origineel gitaarloopje - het klinkt alsof ze iets te pakken hebben wat niemand anders nog gedaan heeft en wat blijft hangen in je hoofd als een teek op een spatader. Als ze dat wat vaker doen en iets meer variatie toevoegen wat betreft de vocals dan weet ik zeker dat de opvolger van 'Zetetic' ruig, verslavend en uniek zal zijn.