Spaceslug - Eye The Tide

Spaceslug - Eye The Tide

Label : BSFD Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Toen ik mijn oom ooit het eerste album van Death liet horen was hij uiterst verbaasd dat drie jongens zo'n ontzettende herrie konden maken. Hij had wel een punt. Dit was voor de tijd van de enorme geluidsmuren die bands (niet veel) later ontwikkelden en nu zelfs solo op het podium weten voort te brengen (denk aan Syndrome) en ergens was ik trots dat ik naar zoiets interessants luisterde. En muziek blijft me verbazen omdat het altijd weer manieren vind om interessante dingen te maken, die nog niet eerder zijn gemaakt. Voor mij heeft het nieuwe album van Spaceslug, 'Eye The Tide', een heel openbarend effect en ik verwacht dat ik niet de enige ben die dat zo voelt.

Spaceslug is een trio uit Polen die in 2016 met hun debuutalbum 'Lemanis' kwam. Het eerste album van een trilogie dat zij voor ogen hadden. Het jaar daarop verscheen opvolger 'Time Travel Dilemma' en nu, slechts twee jaar nadat ze begonnen, is hier de afsluiter: 'Eye The Tide'. Wat opvalt is dat Spaceslug in korte tijd drie albums opneemt waarvan al het materiaal professioneel en interessant is. De creativiteit die deze jongens bezitten is echt bijzonder groot en dat is ook op dit album overduidelijk.

'Eye The Tide' heeft zes nummers die elk rond de tien minuten duren en het is verleidelijk om te zeggen dat ze je op reis nemen naar de verre uithoeken van het sterrenstelsel, gezien de ruimte-thematiek die om de band heen hangt, maar veel meer vind ik dat de muziek je op reis neemt mee naar binnen, naar de uitgestrekte planeten die de geest rijk is en alles wat daar tussen ligt. Dit doet de band door een heerlijke combinatie van muziekstijlen te genereren: het ene moment begeven we ons in rustige vaarwateren die doen denken aan bepaalde proto doombands (denk aan Icecross of Jerusalem), dan gaan we naar alomaanwezige, zware stoner riffs om uiteindelijk weer terecht te komen in een mellow, psychedelisch landschap. En hier en daar breken we dan door de enorm fuzzy geluidsbarriere heen. Alles is piekfijn op elkaar afgestemd en dat zorgt ervoor dat het geheel een aangename, geestverruimende reis is. Geestverruimend op een manier dat wanneer je dit aan het luisteren bent en om je heen kijkt alles gewoonweg uitgestrekter, avontuurlijker en minder van deze aarde lijkt.

Spaceslug laat zien dat ze weten wat ze aan het doen zijn en zetten een groots en uniek geluid neer. Verplichte kost voor iedereen met een interesse in stoner, sludge en progressieve muziek. Ik ben heel benieuwd wat we, ook al is deze trilogie ten einde, van deze heren kunnen verwachten in de nabije toekomst. Het eerstvolgende wapenfeit zal in elk geval Pink Floyd's 'Don't Leave Me Now' zijn, hun bijdrage aan het tribute album 'The Wall', waar onder andere ook Pallbearer en ASG aan mee zullen werken.