Pacino - Fallen America

Pacino - Fallen America

Label : Sneakout Records | Archiveer onder alternative / pop

Bart M. : Er komen de laatste tijd erg goede geluiden uit Italiƫ. Of misschien dat het mij nu pas begint op te vallen. De alternatieve rockers van Pacino zijn afkomstig uit het oosten des lands en brengen ons met hun eerste studioalbum 'Fallen America' een fijne mix van frisse rock en interessante, poppy synthesizer geluiden.

Dit is geen popmuziek, laat daar geen misverstand over zijn. Hoe vaker je dit album luistert hoe meer de verschillende subtiliteiten je gaan opvallen en dan wordt het magere pop-label aanzienlijk overstegen. Pacino probeert vanaf het begin (2017) nieuwe, muzikale gebieden te ontdekken en dat zorgt ervoor dat ze op deze plaat een eigen geluid laten horen. Rock die in de richting gaat van progressief. Om toch wat vergelijkingen te trekken kom ik misschien geheel onverwachts terecht bij Marilyn Manson - van tijd tot tijd is Pacino zo experimenteel dat deze vergelijking opgaat en ook al is het echt geen metal, er zijn stukken bij die heftiger klinken dan Manson's rustigere werken. Doe hier - misschien is dit blasfemie, maar kom op, dat is veel van de muziek waar wij naar luisteren ook - een vleugje excentrieke David Bowie bij en besprenkel dat met een klein beetje Ian Gillan ('The Battle Rages On' periode) en dan kom je wel enigszins in de buurt.

Het album heeft geen mindere nummers en zit op een goed niveau. Het voelt alsof de muziek de huidige gevoelens van de luisteraar versterkt, waardoor dit een ideale, positieve zomerplaat kan zijn. Maar ook voor de meer melancholische mens biedt het solaas en ik heb mezelf dan ook regelmatig betrapt dat ik tijdens het luisteren gewoon voor me uit zat te staren en het over me heen liet komen. Omdat de muziek goed in elkaar zit en interessant is heb ik een stille hoop (ook al uit ik die hier nu) dat Pacino zich op een volgend album aan wat langere nummers zal wagen!