Moenen Of Xezbeth - Ancient Spells Of Darkness…

Label : Nuclear War Now! Productions | Archiveer onder black metal

Koen S. : Een intro die klinkt alsof je een jaar of dertig geleden een kromme plaat afspeelde op je goedkope midi-stereo keten. Dat is de start voor de oeroude herrie van Moenen Of Xezbeth die komen gaat. Er is weinig bekend over deze band, maar er zullen daarbuiten wel freaks zijn die de band Perverted Ceremony kennen en het blijkt hun zanger/drummer Morbid Messiah te zijn die ook betrokken is bij dit project. Deze voorlopig nog onbekende Belgische black metal band brengt met ‘Ancient Spells Of Darkness…’ een eerste langspeler uit na hun twee goed ontvangen demo’s onder de grond. Nuclear War Now! Productions is het gelukkige label dat dit album mag uitbrengen, want met Moenen Of Xezbeth hebben zij een ruwe diamant in huis gehaald en ‘Ancient Spells Of Darkness...’ zou zelfs als klassieker beschouwd kunnen worden binnen vijftien jaar, moesten er niet elke dag negenhonderd albums uitgebracht worden.

Het eerste waar ik aan denk tijdens het horen van deze trage en simpele, maar doeltreffende black metal is ‘Feast Of The Grand Whore’ van Rotting Christ van hun Satanas Tedeum demo en zij die mij kennen weten dan al dat deze band niets meer verkeerd kan doen in mijn ogen. Gooi daar nog Samael ten tijde van Worship Him bij, een scheut ouderwetse Beherit en je krijgt deze hoogst interessante lo-fi toestand. Zelfs de primitieve synths doen denken aan deze lang vervlogen tijden. De katvalse intro, de simpele akkoorden, de gortdroge drums en de gemakkelijkste solo’s sinds mensheugenis: op en top authentiek! Opgenomen in de garage met eierkartons tegen de muren, oude posters van Slayer en Mercyful Fate, een oude micro, gitaarkabels die haperen en een aftands analoog cassettedeck: zo creëer je de juiste sfeer! Een regelrechte topper!