Trauma - As The World Dies

Trauma - As The World Dies

Label : Rivet Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Wim S. : Wie wat meer over de achtergrond van Trauma wil weten – een geschiedenis waarin de naam Cliff Burton natuurlijk altijd blijft terugkomen – raad ik aan om nog even de review van mijn collega Vera te lezen van het album ‘Rapture And Wrath’ uit 2015. Collega Vera was niet echt enthousiast over de muziek van de oerrockers uit San Francisco. Ze bezigt termen als heavy metal, doom metal, traag en weinig enthousiasme. Nou geloof me, we zijn inmiddels weer drie jaar verder maar de muziek is sneller dan ooit en het enthousiasme is er zeker ook!

Ja, het klinkt allemaal een beetje gedateerd. Ik heb zelfs het gevoel dat de band dat ook bewust doet; men wil de luisteraar laten weten dat men in 1982 al aan het thrashen was. Daar waar de gitaren soms nog wel redelijk modern knallen (opener ‘The Rage’) zorgt de ‘sirene’ van Don Hillier ervoor dat je toch vaak terugdenkt aan de jaren tachtig. De tijd dat bands als Heir Apparant, Savage Grace, Toxik en Helstar populair waren. De tijd dat je met een genadeloze gitaartandem (de heren Fraulob en Robello) een heel eind kwam, zeker in combinatie met overheerlijk rollende bassdrums (Gustofson). En laat de band dat nou in 2018 ook (nog) doen?! Heerlijke uptempo knallers (‘From Here To Hell’) waar je ouderwets op kunt (moet?) headbangen. En tracks waarin Hillier met zijn stem ook nog herinneringen oproept aan Iron Maiden (‘As The World Dies’, ‘Gun To Your Head’), of de muziek qua structuur wel heel nadrukkelijk teruggrijpt naar de tijden van Accept en Judas Priest (‘Run For Cover’). Al met al heb ik genoten van ‘As The World Dies’, een fijn album van mannen die op hun ouwe dag nog steeds gas geven.