Rival - State Of Mind

Rival - State Of Mind

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

David : Dat het dik twaalf jaar duurt vooreerst je een platencontract als Amerikaanse heavy metalband krijgt, daar kan ik op zich best inkomen. Dat er in al die tijd nog niemand je verteld heeft dat je beschikt over een absolute kutzanger echter heel wat minder. De muziek van het uit Chicago afkomstige Rival mag, hoewel behoorlijk oubollige heavy metal met hier en daar wat thrash invloeden, op zich nog redelijk te pruimen zijn, eenmaal de zanger zijn strot opentrekt is de lol er voor mij vanaf. Bassist John Johnson wauwelt namelijk meer dan dat hij zingt en verpest zo maar even op zijn eentje het label debuut waar zo lang naar gestreefd is. Ook composities blinken uit in middelmatigheid - het is allemaal al eens gedaan, roept regelmatig herinneringen op aan andere bands (ondermeer Exodus en Seven Witches) maar slaagt er nergens in om echt te boeien of te verrassen. Enigszins positief is dat zowel productie als het spel van de muzikanten (buiten de zanger dan) best in orde is, maar helaas niet genoeg om de band van de middelmatigheid te redden. Jammer om zo kortaf te moeten zijn en een band haast de grond te moeten inboren, maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet inbeelden wie gebaat is bij nog maar eens een middelmatig heavy metal bandje dat keurig in de voetsporen van de grote voorbeelden loopt. Mocht de band in de toekomst met een degelijke zanger en wat interessanter materiaal voor de dag komen gaan ze in de herkansing. Tot die tijd zet ik echter liever nog eens de nieuwe Exodus op.