Melodius Deite - Episode III: The Archangels And The Olympians

Label : Rock N Growl Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Het is inmiddels zo’n drie jaar geleden dat ik compleet omver geblazen werd door het tweede album van Melodius Deite uit Thailand. Zelfs in deze regionen van de wereld wordt dus fantastische metal gemaakt, een hele openbaring! Zal ook dit album weer van zo’n kolossale kwaliteit zijn? De albumtitel verhult weinig van het ambitieuze karakter, iets wat ook het vorige album tekende. We gaan snel luisteren wat de wijzen uit het verre oosten ons dit keer voorschotelen.

De eerste nummers hebben allemaal namen van bekende aartsengelen als titel, beginnend met de bekendste, aartsengel Michael. Op dit nummer is het direct duidelijk dat de band voor een wat meer rechttoe rechtaan aanpak heeft gekozen dan de complexe voorganger. Ook heeft er een wisseling achter de microfoon plaatsgevonden, nieuwe zanger Lean heeft een rauwere stem dan zijn voorganger. Hierdoor verschuift het zwaartepunt van de muziek ietwat van de power kant naar de progressieve kant, hoewel er nog steeds wordt gestrooid met smakelijke symfonieën en rappe dubbele dasdrums. Bands die het meest zijn terug te horen zijn nog altijd Angra en Symphony X, en vooral die laatste band komt bij de volgende engelen Raguel en Raphael aardig terug. Ook de nummers op dit album zitten weer geweldig goed in elkaar, alleen is de muziek verhalender geworden. Hierdoor krijgen we een soort audioboek ervaring, met veel sfeergeluiden. Op ‘Saint Azreal’, de doodsengel wordt dit in zo’n extreme doorgevoerd dat de chaos wellicht wat ten koste gaat van de luisterervaring. Na een korte interlude gaan we door met nog twee engelloze nummers, ‘The Lost Tales’ en de powerballad ‘Forever (Hades And Persephone)’, wat aangeeft dat we richting de olympiërs gaan. Het afsluitende epos ‘Genesis of the 13 Olympians’ is eerst vijftien minuten orkestratie metal-style, en daarna wordt de legende verteld. Dit is echter in het meest belabberde Engels wat ik in mijn hele leven heb gehoord, en ik heb heel wat slecht Engels gehoord met al die Italiaanse power metal die ik van de baas op mijn bordje krijg!

Even los van die afsluitende bak ellende heb ik mij weer uitstekend vermaakt met deze alleen om geografische redenen al heel bijzondere band. De hoeveelheid complexe foefjes is behoorlijk teruggebracht en het album is veel directer. Toch is de gelaagdheid van de muziek knap behouden gebleven en zijn er talloze details te bespeuren wat de cd ook na meerdere luisterbeurten interessant houdt. Dus ben jij een liefhebber van epische metal? Luisteren dan die handel!