Forge - Heimdall

Forge - Heimdall

Label : Eigen beheer | Archiveer onder pagan / folk metal

Nima : Forge is een Zwitserse band rondom violist (!) Skjöldur, die met ‘Heimdall’ haar debuut album uitbrengt. Zoals de titel het al doet vermoeden speelt Noordse mythologie hier een grote rol en de heren vertolken de daar bijbehorende sfeer middels melodieuze pagan/Viking metal. De muziek is over het algemeen traag en doomy en daar de violen een behoorlijke rol in het geheel spelen is deze hier en daar ook behoorlijk folky. De muziek van deze mannen doet denken aan bands zoals Summoning en Caladan Brood, maar ook aan Crom en Sleipnir, en mede dankzij de folk-invloeden ook aan bijvoorbeeld Wolfchant. Alhoewel Forge geenszins kan tippen aan deze genre- en stijlgenoten, zijn de heren er aardig in geslaagd om de plaat een lekker duistere, melancholische, epische en heldhaftige sfeer mee te geven. Vooral de duistere keyboardklanken (die overigens erg dominant in de mix staan) komen ondanks hun simpliciteit er goed over.

Helaas “vlamt” de muziek nergens en ik mis de spanning en de magie die voorgenoemde bands soms zo hard bezitten. Daarnaast is de productie aan de magere kant. De gitaren zijn bijna niet te horen en de nadruk ligt op de violen en de keyboards. Dat allemaal maakt de muziek vrij langdradig en op den duur saai. Wat mij hier vooral stoort zijn echter de saaie, en ontzettend monotone en grunts, en eveneens saaie, ongeïnspireerde zanglijnen. De zang heeft daarnaast totaal geen kracht en werk op een gegeven moment zelfs op de zenuwen. Dat gaat uiteraard ten koste van alles, waardoor ook de eerdergenoemde sfeer haar kracht compleet verliest. Alles bij elkaar is ‘Heimdall’ dan ook vooral een saaie en middelmatige plaat geworden die niet verder komt dan een paar goede ideeën. Met een grunter a la Johan Hegg (Amon Amarth) of een meer black metal-georiënteerde vocalist, maar ook door een agressieve uitbarsting her en der was het geheel een stuk interessanter en aangenamer geweest. Maar helaas. Potentie is zeker aanwezig, maar er moet nog heel wat gebeuren wil men enigszins opvallen.