Burial Invocation - Abiogenesis

Burial Invocation - Abiogenesis

Label : Dark Descent Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Het Amerikaanse Dark Descent Records is anno 2018 een relevant label te noemen. Voor de extremere vormen van metal is deze platenmaatschappij niet meer weg te denken. De allereerste release in 2010 was de MCD ’Rituals Of The Grotesque’ van Burial Invocation, die goed ontvangen werd. Waar het label naam wist te maken, werd het rondom de Turkse death metalband juist erg stil. In 2012 stopte de band om in hernieuwde vorm in 2014 weer terug te keren. Van de originele bezetting bleven gitarist Cihan Akün en drummer Abberant over. Aanvankelijk was ook vocalist Mustafa Yildiz nog van de partij, maar hij stopte vanwege een emigratie naar Duitsland. Zijn rol werd door Cihan overgenomen.

Nu verschijnt dan het eerste volledige album. Buiten de hernieuwde line-up is er wel meer veranderd ten opzichte van die eerder genoemde eerste MCD. Ten eerste valt het op dat de lengte van de songs verdubbeld is. Van een gemiddelde tijdsduur van 5 minuten klokken we nu 10 minuten. Met slechts vier songs en een veredelde outro (met mooi akoestisch gitaarwerk en strijkers) hebben we qua totale lengte echt wel te maken met een volledig album te maken. Ten tweede kan ik toch wel melden dat de muzikale insteek veranderd is. Waar ik bij ’Rituals Of The Grotesque’ nog namen noemde als Incantation, Immolation en Bolt Thrower, geldt dat nog maar deels voor ‘Abiogenesis’. De composities zijn wat complexer van aard, maar voor het oor nog heel toegankelijk te noemen. Je hoort gewoon verschillende andere invloeden terug zonder dat Burial Invocation als een kopie bestempeld kan worden. Immolation is nog wel aanwezig, maar ik hoor ook de invloed van Death of Morbid Angel. In sommige passages hoor je ook duidelijk dat het Finse geluid van bands als Demilich een bron van inspiratie zijn geweest. En in het melodieuze soleerwerk moet ik veelvuldig aan Vital Remains denken.

Het is de verscheidenheid aan invloeden die Burial Invocation bestaansrecht geeft. Want ‘Abiogenesis’ is een erg sterk album geworden. Het geluid is goed, de mix is goed (luister eens naar de perfecte balans tussen de twee gitaarpartijen), de composities uitmuntend en het is nog eens verpakt in een hoes met mooi artwork van Dan Seagrave. Ingrediënten die ervoor zorgen dat je dit album gewoon gehoord moet hebben. Ik kan Burial Invocation wel een beetje vergelijken met Horrendous; gewoon klasse death metal dus.

Overigens is de editie op vinyl verschenen via Me Saco Un Ojo Records. Welk format je kiest, dit moet je gehoord hebben.