Wolf - Evil Star

Wolf - Evil Star

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Tormentor Erich : Ik moest een beetje lachen toen ik deze nieuwe Wolf uit de enveloppe haalde. Hun debuut 'Wolf' uit 2000 is wat mij betreft namelijk net een metal quiz. Zet maar een willekeurige track op en probeer maar te raden van welke klassieke (Maiden) plaat men de rifjes heeft gejat. Maar goed, we zijn ondertussen vier jaar, enkele releases en menig tourtje verder (onder andere in 2003 als voorprogramma van Saxon). En kijk aan, Wolf is in positieve zin behoorlijk gegroeid.

De twaalf tracks op dit 'Evil Star' hebben duidelijk een eigen gezicht. Natuurlijk zijn de Maiden verwijzingen nog aanwezig (wat dacht je bijvoorbeeld van het instrumentaaltje 'Transylvanian Twilight'), maar het is anno 2004 meer roots bekennen dan schaamteloos jatten. Wat met name opvalt zijn de lange en goed uitgewerkte gitaarpartijen en de solo's. Het titel -en openingsnummer spreekt wat dit betreft boekdelen. Ook de overige songs zijn goed uitgewerkt en mede door kleine verrassingen zoals houten drumgeluidje in 'The Avenger' en die lange trage rif in 'Devil Moon' heb ik dit 'Evil Star' gelijk de eerste keer al in één ruk helemaal beluistert. Verder valt de zuivere/heldere stem van zanger Niklas Olsson op en de productie van Peter Tägtren (Abyss Studio). Petertje geeft Wolf op dit 'Evil Star' namelijk een geluid dat helder is zonder poespas, waardoor de muziek goed tot z'n recht komt.

Tot slot wil ik nog even de aandacht vestigen op de twee covers die 'Evil Star' rijk is. Ten eerste heeft men '(Don't Fear The) Reaper' van Blue Oyster Cult goed vertolkt door de melodielijnen in tact te laten, en als tweede zullen menig Slayer fans afkeurend naar 'Die By The Sword' luisteren. Deze versie was ook al uitgebracht als b-kant van de 'Night Stalker' single in 2002, maar iedereen die dat ding heeft gemist kan alsnog van deze song genieten. Slayer als een echte heavy metal kraker, inclusief hoge zang!