Thunderbird - Thunderbird

Thunderbird - Thunderbird

Label : Delinquent Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Er zijn verschillende manieren om je nieuwe album onder de aandacht te brengen. Het Canadese Thunderbird (of hun management) nam het besluit om de bekende muziekjournalist Martin Popoff een inleidend verhaal (‘liner notes’) te laten schrijven voor hun nieuwe, derde, album. Na het lezen van dit euforische epistel zou je bijna op een holletje naar je cd speler gaan om deze revelatie te beluisteren. Het verhaal mist zijn uitwerking dus niet.

Thunderbird kun je onderbrengen in de categorie classic hardrock. Thin Lizzy, Motörhead en ZZ Top zijn een aantal bands die de band zelf als inspiratie of voorbeeld noemt. Sluit het verhaal aan bij de muziek? Het songmateriaal is kwalitatief degelijk te noemen en die degelijkheid gaat ook op voor de beheersing van de instrumenten door de leden van Thunderbird. Gitarist Brice Tabish laat zijn instrument af en toe lekker gieren. Van de dertien nummers zijn er wel een aantal die er boven uitsteken, zoals opener ‘Liar (Fool’s Gold’), ‘Into The Sun’, ‘Revolution’ en het afsluitende en sfeervolle ‘Vampire’. De band heeft vooral veel aandacht besteed aan de vocale arrangementen. De productie de bekende Mike Fraser (AC/DC, Bryan Adams en Aerosmith) mag niet onvermeld blijven. Zijn productie klinkt kraakhelder en dient de nummers van Thunderbird optimaal. Tot nu toe was Thunderbird mij onbekend, maar dit album is zeker de moeite waard. Vooral als je classic hardrock een arm toedraagt. Maar om nog even terug te komen op het verhaal van Popoff, dat sluit toch niet helemaal aan op de hoog gespannen verwachtingen. Maar onder de streep blijft een ruime voldoende over.