Eskhaton - Omegalitheos

Eskhaton - Omegalitheos

Label : Lavadome Productions | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen S. : Een gierende gitaar en een supersnel drumsalvo geven het startschot voor het derde album van de Australische zwartgeblakerde death metal horde Eskhaton. Geen overbodige intro op dit beest. Hun vorige album uit 2014 heb ik gemist, maar ik herinner me hun debuut ‘Nihilgoety’ uit 2011 nog als wild, barbaars, chaotisch en verstikkend. Op de nieuwe plaat ‘Omegalitheos’ gaat het dezelfde richting uit en is de sfeer zelfs nog donkerder en vijandelijker, de gitaren grommen nog lager en de vocalen klinken nog ziekelijker. Teitanblood en Portal zijn enkele bands die dit soort geluid ook produceren, maar dit is complexer dan Teitanblood en minder experimenteel dan Portal. Misschien komt het snellere werk van Impetuous Ritual nog het dichtst in de buurt.

Vanaf het openingsnummer ‘Relic Of Mictlantecuhtli’ tot en met track nummer veertien ‘Kimah Kalu Ultu Ulla’ is het een chaotische boel met een verzengende atmosfeer en zo zwaar dat je met buikpijn achterblijft. Verwoestende solo’s ontploffen uit het niets en verdwijnen weer in het niets, terwijl drummer Militiarkh, ook lid van Vahrzaw, zich op ongeziene wijze te pletter mept op wat een granieten drumstel lijkt. Wie z’n death metal lekker simpel en recht door zee wilt, zou wel eens een indigestie kunnen overhouden na het beluisteren van ‘Omegalitheos’, maar wie de geboorte van een nakomeling van Mitochondrion en Ævangelist wil meemaken, mag deze mastodont niet missen. Ik weet alvast dat ik deze chaotische grootsheid niet zal missen!