De Profundis - The Blinding Light Of Faith

Label : Transcending Obscurity | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Het in Londen gevestigde kleurrijke gezelschap van De Profundis gaat toch meer en meer over de tong en dit niet enkel in underground kringen. De heren maken al jaren technisch hoogstaande extreme metal (mix van death en black met progressieve strapatsen) en ook al is hun muziek zeker niet toegankelijk, toch verdienen zij respect van zij die graag wat dieper graven.

Drie jaar geleden kwam voorganger ’Kingdom To The Blind’ uit (2015) en nu blijkt dat de mensheid nog blinder is dan voorheen. Dit album is dan ook een aanklacht tegen religie in het algemeen en hoe dit veel kan vernietigen. Het resulteert in het heftigste album van de band. Nog meer dan vorige albums rolt ‘The Blinding Light Of Faith’ over je heen als een laag beton (of lava) welke je bedekt en sprakeloos achterlaat. De densiteit van deze muziek kent geen grenzen, maar weet nog net een vernuftig evenwicht te vinden tussen progressieve exposure, weldadige melodieën en heerlijke wendingen. Dit alles vraagt een inspanning van de luisteraar, maar men wordt ruimschoots beloond met de ultra strakke gitaarpatronen van opener ‘Obsidian Spires’ en de complexe cataract aan klanken in ‘War Be Upon Him’. In ‘Opiate For The Masses’ gaat men warempel nog een stapje verder door er een dissonante, akelige sfeer aan toe te voegen. Ook in de volgende songs gaan de acrobatische toeren alle kanten uit, met gitaarwerk van hoog algebraïsche waarde. Is ‘Martyrs’ simpelweg opruiend, dan nemen we een licht weemoedig timbre waar in het tragere ‘Godforsaken’. Na het drukke, volgepropte ‘Beyond Judgement’ volgt de langere afsluiter ‘Bringer Of Light’ met enige epiek, gesproken fragment, aanstekelijke strakheid en knappe solo’s. Wederom een serieuze tour de force van deze getalenteerde band!