Aeternitas - Tales Of The Grotesque

Aeternitas - Tales Of The Grotesque

Label : Massacre | Archiveer onder gothic metal

Vera : We zijn al geruime tijd vertrouwd met het gotische, bombastisch symfonische geluid van de Duitse band Aeternitas, met Alex en Anja Hunzinger als drijvende kracht. Twee jaar geleden bespraken we de vorige CD ’House Of Usher’ en muzikaal ligt de nieuwe worp ‘Tales Of The Grotesque’ volledig in het verlengde van dit schijfje. Niet alleen muzikaal trouwens, want ook nu puurde de zevenkoppige band inspiratie uit het werk van Edgar Allan Poe, meer bepaald uit zijn kortverhalen en gedichten.

Dit resulteert in een erg vertrouwd geluid, met zangeres Julia Marou en (cleane) mannelijke vocalist Oliver Bandmann achter de microfoon. Vooral in Duitsland is de band populair en konden ze zelfs het voorprogramma van Scorpions verzorgen in 2017. Het album is – zoals steeds – makkelijk te behappen met fraaie arrangementen, filmische interludia en lichtvoetige, maar effectieve metalen injectie. Ook ditmaal kregen ze hulp van Henning Basse (Firewind, MaYan). Niet alleen de productie van de zang nam hij voor zijn rekening, maar hij is ook als achtergrondzanger te horen in drie tracks. Komen we to the point, dan is ‘Tales Of The Grotesque’ een verzorgd album met aandacht voor goede melodieën en hier en daar vinnig gitaarwerk van Daniel T. Lentz, maar de band toont wel te weinig avontuur in haar composities om door te breken op internationale basis. De lijn tussen popsongs en metal is soms ook te flinterdun om er nog wakker van te liggen. Kortom, maatwerk voor een diehard gotisch (mainstream) publiek.