St. Madness - Bloodlustcapades

St. Madness - Bloodlustcapades

Label : Nasty Prick Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : De Amerikaanse band St. Madness is al sinds 1993 actief en met deze nieuwe plaat ‘Bloodlustcapades’ zijn ze dan ook al toe aan hun inmiddels elfde studio-album. Toch heb ik tot op heden nog nooit iets meegekregen van deze band en gebaseerd op wat men op ‘Bloodlustcapades’ laat horen is dat best wel jammer, want het St. Madness song materiaal is zeker de moeite van het beluisteren waard. Gelukkig zijn alle eerder uitgebrachte albums nog gewoon verkrijgbaar, zodat dit gemis in mijn collectie alsnog aangevuld kan worden.

Stilistisch gezien is St. Madness niet echt in een hokje te plaatsen en dat is ook juist de charme van de band. Men mixt traditionele heavy metal met thrash en groove metal, terwijl men er ook niet vies van is om de nodige rock ‘n’ roll, country en southern rock invloeden toe te voegen als dat zo uitkomt. Wat in ieder geval wel erg duidelijk wordt als je ‘Bloodlustcapades’ zo eens beluistert, is dat de band vooral veel lol heeft in wat ze doen en proberen voor het nodige vermaak te zorgen voor de muziekliefhebbers. Het dient gezegd te worden dat dit de heren goed afgaat, want zowel qua imago, artwork en muziek heeft St. Madness zijn zaakjes wel goed voor elkaar. De muziek is lekker rauw, ongecompliceerd en bij tijd en wijle behoorlijk agressief, wat zorgdraagt voor een erg positieve luisterervaring.

Het album bevat een dertiental nummers, waarvan met name ‘Day Of The Dead’, ‘Don’t Be Like The Blind’, ‘The Arrogance Of Man’ en ‘King Of The Dawn World’ in positieve zin opvallen, maar ook de andere nummers zijn van een prima kwaliteitsniveau. Zelfs de beide covers die op ‘Bloodlustcapades’ te vinden zijn (‘Folsom Prison Blues’ van Johnny Cash en ‘Can’t Help Falling In Love’ van Elvis Presley’) hebben een lekkere St. Madness behandeling ondergaan en klinken daardoor erg fris en energiek. Als je van rauwe, goed uitgevoerde en gevarieerde metal houdt moet je St. Madness maar eens een kans geven, want deze ‘Bloodlustcapades’ is wel een erg lekker plaatje geworden.