Bullet For My Valentine - Gravity

Bullet For My Valentine - Gravity

Label : Spinefarm | Archiveer onder metalcore

Koen W. : Bullet For My Valentine werd destijds het nieuwe metal vlaggenschip van Groot-Brittannië genoemd en zelfs als opvolger van Iron Maiden bestempeld. Inmiddels hebben ze heel wat platen verkocht en staan ze bekend als een zeer succesvolle band. ‘Gravity’ is ondertussen hun zesde album en volgt het in 2015 uitgebrachte ‘Venom’ op. Ondertussen werd er van drummer gewisseld en veranderde het label van Sony naar Spinefarm. De grootste verandering zijn echter de relatieproblemen met scheiding van frontman Matt Tuck. Dat werd helemaal verwerkt op dit album. Bijgevolg draait elk nummer wel rond die breuk.

Dat wordt al gauw duidelijk door de songtitels zelf. ‘Over it’, ‘Letting You Go’ en ‘Don’t Need You’ laten niets aan de verbeelding over. En net als bij hun landgenoten Bring Me The Horizon wordt op dit album ook regelmatig gebruik gemaakt van elektronica. Weliswaar neemt dit geen dominante plaats in, en zorgt het eerder voor een subtiele afwerking. Dit neemt echter niet weg dat duidelijk te horen is dat Bullet For My Valentine uit ervaren topmuzikanten bestaat. Het album is dan ook tot in het detail afgewerkt. Over de inhoud, zullen er bij heel wat fans de nodige twijfels bestaan. Dat er gaan afhaken is zeker. Maar dat ze er ook heel wat zullen bijkregen ook. En dan heb ik het stelligste vermoeden dat dit vooral verliefde of verlegen tieners zullen zijn. Welke richting de band zelf wil uitgaan is ook niet echt duidelijk. Opener ‘Leap Of Faith’ is een metalcore nummer met uptempo zangpartijen en de nodige elektronica erbij. Er is zelf nog ruimte voor stevige riffs, maar overwegend hoor je vooral zachtere nummers die vooral richting popmuziek uitgaan met heel wat emoties er in verwerkt. ‘The Very Last Time’ is zelfs een rasechte popballad.

Eigenlijk kan ik deze review het best afsluiten met de woorden van Matt Tuck zelf over de mogelijkheid van headliner te zijn op het Download Festival: “Other bands might be heavier, but we have the songs – we will always win on that front. I don’t want us to be another boring band that just does okay. Until I’m headlining those festivals, I’m not satisfied. Nothing else matters.”