DevilDriver - Outlaws 'Til The End: Vol.1

Label : Napalm Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen W. : Een tweetal jaar terug rijpte bij Dez Fafara het idee om na zeven ‘gewone’ albums eens iets speciaals te doen. Nu is de beste man al jaren een fervent fan van outlaw country muziek, en met dat gegeven wilde hij wel eens aan de slag. Er brak vervolgens een periode aan van heel veel werk, al was het alleen maar om alle gastbijdragen te coördineren, maar uiteindelijk is DevilDriver erin geslaagd om een album te maken met twaalf klassiekers. Alles werd helemaal gestript en volgens DevilDriver stijl weer heropgericht. En iedereen weet hoe dat klinkt. Groovende death metal en een zanger die er helemaal voor gaat.

Country is een muziekstijl die in ons deel van de wereld weinig populariteit geniet, maar toch zitten er artiesten tussen die tot de absolute wereldtop horen. Of behoord hebben, want een aantal van hen zijn jammer genoeg al overleden. De meest bekende is natuurlijk Johny Cash, maar ook de flamboyante milieu activist Willie Nelson passeert de revue, net zoals dé country artiest van dit moment: Hank Willems III. Deze mocht dan ook participeren in de opener ‘Country Heroes’. Een tijdloze klassieker is natuurlijk ‘Ghost Riders In The Sky’. Dez krijgt hierbij hulp van zijn collega en goede vriend Randy Blythe (Lamb Of God), en niemand minder dan John Carter Cash (yep, zoon van) en zijn echtgenote singer songwriter Ana Cristina Cash zorgen voor cleane vocalen in het refrein. Uiteraard wordt het nummer in zijn meest stevige uitvoering ooit gebracht. In het begin moet je al eens goed luisteren om het origineel te herkennen. De melodieuze gitaarsolo klampt dicht aan bij de originele melodie. De zalige en sublieme uitvoering, maken het tot een van de beste metal covers ooit. Later komt Cash nog eens terug met ‘The Man Comes Around’ waarin fragmenten van zijn stem verwerkt werden. Willie Nelson’s ‘Whiskey River’ is verwerkt tot een heuse death/black metal nummer. ‘A Thousand Miles From Nowhere’ zou bijna een radio hit kunnen worden. Er zitten zelfs wat pop invloeden in. Op ‘Copperhead Road’ komt Brock Lindow van 36 Crazyfists meedoen hetgeen resulteert in een fijn punkrock dingetje. En dan is er nog de rauwe anti oorlogsong ‘Dad’s Gonna Kill Me’. Burton C. Bell (Fear Factory) geeft het een eigen draai met zijn industrial/gothic refreinzang.

DevilDriver heeft zichzelf overtroffen in wat hun toch wel meest gevarieerde en toegankelijke album ooit geworden is. Dez mag terecht trots zijn op zijn ode aan de Amerikaanse outlaw country. Dit is niet alleen met afstand het beste DevilDriver album ooit. Het mag gerust beschouwd worden als één van de betere albums van 2018. Laat deel twee maar komen!

Tracklist:

01. Country Heroes – Hank Williams III (Guest: Hank Williams lll)
02. Whiskey River - Willie Nelson (Guest: Randy Blythe, Mark Morton - Lamb Of God)