Stormwitch - Bound To The Witch

Stormwitch - Bound To The Witch

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Stormwitch is één van de pioniers van de Duitse heavy metal en heeft vooral vanwege de fantastische albums die ze in de jaren 80 heeft uitgebracht een legendarische status. Helaas werd ook Stormwitch in de jaren 90 slachtoffer van verandering en bracht een aantal behoorlijk mislukte albums uit. Alhoewel men na de reünie in 2002 een aantal aardige platen heeft gemaakt is de magie en de genialiteit van de eerste vier albums nooit meer geëvenaard.

Drie jaar (wat voor Stormwitch-begrippen vrij snel is) na de laatste plaat, ’Season Of The Witch’, komen vocalist/boegbeeld Andy Mück en zijn kompanen eind deze maand met een nieuw album. Veel over deze elfde langspeler valt niet te zeggen want dit is gewoon typisch Stormwitch en meteen herkenbaar, en een logisch vervolg op diens voorgangers. Wel heeft de band hier voor een iets stevigere en ouderwetsere aanpak gekozen. Alhoewel de plaat aan dat “dark romantic” die vooral in de afgelopen jaren een steeds belangrijkere rol is gaan spelen nog altijd niks tekort komt, is het gros van het materiaal meer uptempo. Over het algemeen rockt de plaat meer dan diens voorganger en het is vooral heavy metal die hier de bovenhand heeft. ‘Songs Of Steel’ is bijvoorbeeld een stampende mid-tempo strijdlied met mooie zangmelodieën, wat ook geldt voor ‘Ancient Times’ en diens stevige headbang-riffs. Ook ‘Choir Of The Damned’, ‘Life Is Not A Dream’ en ‘Ghost Of Manfield’s Park’ hebben lekkere riffs en daarnaast een heerlijke 80s’ sfeer. De rest van de songs hebben ook alle hun momenten en al met al is het materiaal simpelweg sterker dan de vorige plaat. Wat dat betreft bevalt ‘Bound To The Witch’ mij een stuk beter dan ‘Season Of The Witch’.

Desondanks, en ondanks het feit dat er uitstekend wordt gemusiceerd, Andy Mück een sterke performance neerzet en de plaat aan alle kwaliteitseisen voldoet wil de vonk maar niet overslaan en een echt blijvende indruk maakt het materiaal niet. Het gaat allemaal absoluut weer de goede kant op, maar deze ‘Bound To The Witch’ stijgt het gemiddelde nog maar net. Al met al is dit een zeer respectabel en fijn plaatje, maar ik grijp toch veel liever en sneller naar de eerste vier albums.