TumbleTown - Never Too Late

TumbleTown - Never Too Late

Label : Freia Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Tumbletown is het project van een aantal ervaren Nederlandse muzikanten. Het begon allemaal met de band Seven Day Hunt, hierin speelden zanger/gitarist Han Uil en basgitarist Aldo Adema maar in 2009 stapten beide mannen op. Ze richten zich op nieuwe projecten maar bij Uil’s solo album werkten de mannen weer een keertje samen om een liedje te schrijven, dit beviel zo goed dat zij besloten Tumbletown te starten. Het eerste album ‘Done With The Coldness’ werd door het duo uitgebracht in 2013 met de hulp van een aantal gastartiesten, waaronder pianist Erik Laan. Voor het nieuwe album ‘Never Too Late’ werd Laan een officieel lid van de band, en zoon Arjan Laan doet als gastartiest mee op de drums. Wat gebeurt er als je een groep ervaren progressieve rock artiesten bij elkaar zet om een album op te nemen?

Het antwoord: een zeer degelijk album. Je hoort in de muziek goed dat hier muzikanten aan het werk zijn die ruime ervaring hebben met het maken en schrijven van muziek. De muziek doet mij sterk denken aan progressieve rock van zo’n twintig jaar gelden maar toch voelt het niet gedateerd aan. De mannen zijn duidelijk geïnspireerd door bands als Pink Floyd en Marillion en de muziek ligt dan ook in het verlengde van deze bands, zonder dat het als een kloon klinkt. De composities zijn interessant, de productie is goed, en de instrumentatie is dik in orde. Er zitten een aantal zeer fijne gitaar solo’s in, de keyboard partijen zijn interessant en klinken fris, de drums ondersteunen en zorgen voor een fijne groove, en de basgitaar is duidelijk aanwezig met goed bedachte loopjes. Er is instrumentaal weinig op aan te merken. Ook de zang van Uil is in principe prima, hij heeft misschien niet zo’n heel groot bereik maar heeft wel een karaktervolle stem die mij een beetje doet denken aan die van Steve Hogarth (Marillion).

Er valt weinig negatiefs te zeggen over ‘Never Too Late’, het geheel zit goed in elkaar en zit qua compositie interessant in elkaar. Dat gezegd hebbende ben ik ook wel van mening dat het géén hoogvlieger is, er zijn andere bands die gewoon een paar stappen verder en beter zijn. Waarschijnlijk zullen het voornamelijk de fans zijn van de eerdergenoemde en andere, oudere, progressieve rock bands die dit album wel leuk zullen gaan vinden. Voor mij is het geen album die ik vaak terug zal luisteren, hoewel ik het rationeel wel goed vind kan ik er net niet genoeg mee om het écht goed te vinden. Dat gebeurt nu eenmaal wel eens, zo kan ik bijvoorbeeld ook niet zoveel met Pink Floyd terwijl dat toch ook een goede band is. Tumbletown is dan misschien niet zo goed als de laatstgenoemde band maar ze hebben wel een goed album gemaakt die het verdient om beluisterd te worden.