Bruce Dickinson - Scream For Me Sarajevo

Label : Eagle | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Sjak : ‘Scream For Me Sarajevo’ is een documentaire over de oorlog in Bosnië en het verzoek wat Iron Maiden zanger Bruce Dickinson in 1994 ontving om in die omgeving een concert te geven om een gevoel van hoop en eenheid onder de mensen te gaan brengen. Behalve een enigszins onthutsend beeld over de situatie tijdens de oorlog geeft de film ook een kijkje in de “road trip” die Bruce en zijn band moesten maken om dit alles mogelijk te maken. Zo zou er oorspronkelijk een legerhelikopter zijn om de band op te pikken vanuit Split, maar daar die niet op kwam dagen werd de band gedwongen om samen met een humanitair konvooi per auto af te reizen naar Sarajevo. Vele van dit soort gebeurtenissen passeren de revue, waardoor de documentaire best wel de moeite van het bekijken waard is. Bruce en zijn bandleden weten de herinneringen aan die periode in ieder geval erg levendig maar vooral ook komisch te brengen.

Toch kan ik me voorstellen dat zeker niet iedereen geïnteresseerd zal zijn in dit soort documentaires en daarom heeft men de soundtrack van de film ook op CD uitgebracht en kun je er voor kiezen om alleen de aangeboden muziek te beluisteren. Daar er echter alleen gebruik gemaakt wordt van reguliere versies van de Bruce Dickinson nummers, is deze verzamelaar zonder de bijbehorende film meer een soort “best of” geworden en dus niet echt interessant voor diegenen die de carrière van de heer Dickinson reeds sinds lange tijd gevolgd hebben. De verzamelaar alleen is muzikaal dus niet echt interessant te noemen, maar ik kan je wel aanraden om de documentaire eens te gaan bekijken, want in combinatie met de muzikale invulling is dit toch wel een behoorlijk interessante film geworden.

Meer informatie