Cyrcus Flyght - The Clueless Caravan

Cyrcus Flyght - The Clueless Caravan

Label : Freya Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : De echte progrock en –metal liefhebbers zullen zich vast en zeker de Duitse band Vigilance nog wel kunnen herinneren die in de jaren negentig in de vorm van ‘Behind The Mask’ (uit 1996) en ‘Secrecy’ (uit 1997) een tweetal niet onaardige platen uitgebracht hebben. Twee oud-leden van Vigilance, zijnde gitarist Uwe Fleischhauer en drummer Kai-Uwe Broek hadden in 2012 het plan opgevat om weer een nieuwe band te formeren en in basgitarist Andreas Bönecke, toetsenist Olaf Gersch en zangeres Izzy D’Ambrosio werden de nodige gelijkgestemde zielen gevonden en was de nieuwe band Cycus Flyght een feit. Men ging aan de slag met het schrijven van nieuw materiaal en dat heeft nu uiteindelijk geleid tot de release van dit debuutalbum ‘The Clueless Caravan’.

Net als Vigilance balanceert Cyrcus Flyght een beetje op het randje van progressieve rock en metal met een belangrijke rol voor de riffs van gitarist Uwe Fleischhauer en de partijen van keyboardspeler Olaf Gersch. Zangeres Izzy D’Ambrosia heeft een ietwat rauw (en soms ook wat krachteloos) stemgeluid en dat vind ik niet echt passen bij het type muziek dat Cyrcus Flyght maakt, maar dat kan een kwestie van smaak zijn. Verder heb ik wat moeite met het steriele en vooral monotone drumgeluid, want een betere job hier had voor veel meer vuurwerk in het song materiaal kunnen zorgen.

De nummers an sich zijn niet onaardig en met name het gemakkelijk in het gehoor liggende ‘At The End Of All Times’, het heavy ‘Finger On The Trigger’ en het lange, breed uitgesponnen ‘Endless Fall’ klinken niet onaardig, maar voor mij gebeurt er gewoonweg te weinig binnen het song materiaal van Cyrcus Flyght om van een echt overtuigende release te kunnen spreken. Alles kabbelt een beetje voort en van enig spektakel binnen de nummers is absoluut geen sprake. Verder vind ik een zevental nummers (waarvan er twee in een Duitstalige versie als bonus op de plaat geplaatst zijn) wat karig voor een band die al sinds 2012 bestaat en dus kan ik niets anders dan concluderen dat deze ‘The Clueless Caravan' van Cyrcus Flyght niet echt tot de verbeelding spreekt en dat er binnen het genre veel betere albums te vinden zijn. Men zal zeker met beter song materiaal moeten komen om echt op te gaan vallen en dus is dit debuutalbum wat mij betreft een beetje een gemiste kans.