Funeral Horse - Psalms For The Mourning

Funeral Horse - Psalms For The Mourning

Label : Artificial Head Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Het nieuwe album van de Texanen van Funeral Horse, drie jaar na hun vorige langspeler 'Divinity For The Wicked', is hier en heet 'Psalms For The Mourning'. Wederom een ietwat neerslachtige titel, maar dat is niet ongebruikelijk in de wereld van de zware muziek. Bovendien sluit de muziek hier ook goed bij aan.

Het album begint vrij redelijk: 'Better Half Of Nothing' heeft zeker wel zijn charmante punten en interessante riffs, maar de vocalen en vooral de blaassectie aan het eind lijken vrij ongeĆÆnspireerd. Evengoed een fijne binnenkomer, en hierdoor komt het geniale van het volgende lied alleen maar nog beter uit de verf. 'No Greater Sorrow' is een langzaam, droevig nummer waarin we een combinatie horen van donkere blues en stoner riffs die je meenemen naar een somber kamertje ergens in het hoofd van Funeral Horse. Op momenten doet het me denken aan Masters Of Reality (de band) en dat is altijd erg welkom, vooral omdat deze band er volledig zijn eigen draai aan geeft. Hierna lijken ze pas echt op stoom te zijn gekomen en wisselen originele nummers elkaar af, variĆ«rend van het aangrijpende 'Emperor Of All Melodies' tot het snellere en stampende 'Sacrifice Of A Thousand Ships'. Dat de heren ook gevoel voor humor hebben blijkt wel uit het afsluitende nummer 'Evil Knievel Blues'. Niet alleen de titel zorgt voor een glimlach, de clowneske manier waarop Bluegrass (blues) hier wordt neergezet draagt daar ook aan bij. Tof hoe een band laat zien dat ze goede, serieuze muziek kunnen maken en hier veel plezier in hebben.

'Psalms For The Mourning' is met zijn stevige, volle rock 'n roll geluid duidelijk een goede ontwikkeling op zijn voorganger. Het album begint licht verteerbaar en eindigt op eenzelfde manier, maar alles wat er tussenin zit is zwaar, heftig en heeft tijd nodig. Alsof je een hamburger eet met een zacht, bescheiden broodje bovenop en onderaan, met daar tussenin een rijk beleg van doomy stoner metal om je vingers bij af te likken.