uNKH - iNNERVERSE

uNKH - iNNERVERSE

Label : Freya Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim S. : uNKH is een Nederlandse viermansformatie die ouderwetste progressieve rock speelt. Ouderwets in de zin van jaren zeventig progrock; de tijd dat bands als Gentle Giant, Genesis en Yes de dienst uitmaakten. De tijd van lange nummers, van instrumentale krachtpatserij. uNKH haakt daar anno 2018 bij aan. Op dit album ‘iNNERVERSE’ staan slechts vijf nummers, maar het laatste nummer alleen al (‘Dreamcatcher’) klokt 20 minuten.

Ja, in vele opzichten horen we de typische jaren ‘70 ingrediënten terug. Neem nou opener ‘Paranoid Void’. Een nummer dat herinnert aan het werk van een band als Camel, maar dan minder spannend. Het nummer bestaat uit enkele delen maar deze duren net te lang om echt te blijven boeien. Dat is jammer. Wanneer dit nummer zeven minuten had geduurd in plaats van de tien minuten van nu, was het veel sterker geweest. Het gitaarwerk van Maarten Peerlings klinkt bijzonder fraai en ook de toetsen van Jeroen Habraken mogen gehoord worden. Zo is de piano partij waarmee het instrumentale ‘Deep’ begint bijzonder fraai. En wanneer de gitaar van Peerlings erbij komt wordt het alleen maar mooier, al duurt ook dit intro alles bij elkaar net wat te lang. Het middenstuk spreekt wat mij betreft minder tot de verbeelding maar het nummer wordt tegen het einde toe weer sterker met fraai ELP-achtig toetsenwerk. Zang technisch schiet de band wel wat tekort, wat duidelijk wordt in een song als ‘The Showcase’, wat sowieso niet zo’n sterk nummer is, met uitzondering van het sterke tweede gedeelte. Heel old school klinkt ook ‘Slumber’, een niemendalletje dat als soort van intro dient tot het magnum opus van de band, het reeds genoemde ‘Dreamcatcher’. In deze kleine twintig minuten trekt de band alle muzikale registers open. Dat doet ze deels erg overtuigend (het mysterieuze intro, het gitaarwerk) en deels wat minder sterk (de zang, minder interessante stukken).

uNKH draait al een paar jaar mee, zonder dat ze echt een naam hebben verworven bij een groter publiek. Dat zal zo zijn oorzaken hebben. Feit is wel dat ik in drie kwartier ‘Innerverse’ zeker een half uur erg sterke symfonische rock hoor.