The Sea Within - The Sea Within

The Sea Within - The Sea Within

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Toen ik zag dat Daniel Gildenlöw werkte aan een nieuw project, samen met super drummer Marco Minnemann (The Aristocrats), gitarist Roine Stolt (The Flower Kings), basgitarist Jonas Reingold (The Flower Kings) en pianist Tom Brislin (Meat Loaf), wist ik al meteen dat ik dit wilde horen. Gildenlöw is namelijk een van mijn favoriete zangers en een samenwerking tussen deze andere progressieve rock grootheden klinkt tocht echt wel als iets dat heel interessant zou kunnen zijn. The Sea Within classificeert zichzelf als een nieuwe ‘art rock’ collectief, een groep zeer ervaren en getalenteerde musici die samen goede muziek proberen te maken. De term supergroep wordt een beetje vermeden, toch zijn er bepaalde verwachtingen van de kwaliteit van het album, de mannen ontkomen dan toch niet geheel aan deze term.

Het zelf getitelde album, die overigens twee CD’s bevat, begint erg sterk met het liedje ‘Ashes Of Dawn’, het is precies waar je op hoopt. Het liedje is lekker progressief, goed gecomponeerd, en wordt er muzikaal zeer goed gepresteerd, hoewel dat laatste mij niet verbaasd met het aanwezige talent. Het enige puntje van kritiek hier is de saxofoon solo die ik niet erg cool vind klinken, maar wellicht dat anderen daar geen problemen mee hebben. Een goede start dus van het album, maar kan men dit niveau het gehele album vasthouden? Dat is naar mijn mening niet helemaal het geval. Het is niet zo dat het ineens een slecht album wordt, integendeel! Het album is zonder twijfel bovengemiddeld en het niveau blijft over het gehele album redelijk hoog, maar toch kan het album mij niet geheel overtuigen. Nummers zoals ‘They Know My Name’ en ‘The Void’ zijn nog wel erg sterk maar tracks zoals ‘Broken Cord’ en ‘An Eye For An Eye For An Eye’ vind ik dan stukken minder interessant, hoewel de instrumentale stukken dan wel weer interessant zijn. De jazz achtige piano solo in het laatstgenoemde liedje maakt wel indruk bijvoorbeeld. Eigenlijk maken alle instrumentale delen indruk, het is overduidelijk dat we te maken hebben met zeer getalenteerde musici. Wat ik ook erg fijn vind is dat Gildenlöw niet alle zangpartijen op zich neemt, zo is er ruimte voor gastzangers Casey McPherson (Flying Colors) en Jon Anderson (Yes) om een liedje te zingen, maar ook de andere bandleden krijgen de mogelijkheid om hun zangkunsten te vertonen. Zo krijgen we toch een extra dimensie in de muziek. Verder is het nog interessant te vermelden dan er meer gastartiesten op het album meedoen dan alleen McPherson en Anderson, zo speelt Jordan Rudess (Dream Theater) ergens wat piano en speelt ‘wind ace’ Rob Townsend (Steve Hackett) hier en daar op saxofoon en fluit.

Met al dat talent in één groep kan het bijna niet anders dan dat de muziek bovengemiddeld goed is, toch blaast ‘The Sea Within’ mij niet geheel weg en dat komt voornamelijk doordat ik gewoonweg niet alle nummer fantastisch vind. Er was genoeg materiaal om twee CD’s te vullen, maar misschien dat ik één CD met het beste werk fijner had gevonden. Hoe dan ook, ik weet dat ik vrij kritisch ben met progressieve rock bands, dat betekent overigens niet dat ik het een slecht album vind. The Sea Within heeft hier gewoon een mooi album afgeleverd met veel kwaliteit en potentie, ik verwacht dan ook dat de band vele zieltjes gaat winnen met dit album. Dat gezegd hebbende, er is wel ruimte voor verbetering. De band gaat dit jaar nog op tour door Europa maar helaas zonder zanger Gildenlöw, want die heeft al verplichtingen met Pain Of Salvation, maar gelukkig was McPherson wel beschikbaar en zal dan ook alle zangpartijen op zich nemen. Ik zou eenieder zeker adviseren te gaan kijken als ze in de buurt komen en ik zou ook tevens ook adviseren om het album een luisterbeurt te gunnen. Absoluut een knap staaltje muziek.